"Kolan" laddar om
Publicerad: 2018-11-01
Efter onsdagens förlustmatch borta mot BIK Karlskoga har herrlaget styrt kosan mot Västervik för ny match under fredagskvällen. Mattias Karlsson är inte nöjd med onsdagens match, men menar att det finns positiva saker att ta med sig.

Matchen mot BIK Karlskoga i onsdags slutade med en tidig uppförsbacke för vårt herrlag då hemmalaget hade ledningen med 3-0 efter den första perioden. Man gjorde ett tappert försök att komma ikapp, men det bar inte hela vägen.
-Det blir svårt att vinna matcher när man släpper upp motståndarna till 0-3. Vi gör ändå ett bra försök att komma ikapp, men gräver som sagt lite för stor grop för oss själva i början. Både andraperioden och tredjeperioden tycker jag att kan vi ta med oss från matchen mot Karlskoga, de var bra, men vi kan inte börja som vi gjorde då, säger Mattias "Kolan" Karlsson.

Ny match i fokus
På fredagskvällen är det tolfteplacerade Västerviks IK som står för motståndet på småländsk mark i Plivit Trade-hallen. Mattias Karlsson menar att det kan bli liknande motstånd att hantera på fredagskvällen som i onsdagens match.
-Det kan nog bli lite likadan matchbild att förbereda oss på till matchen i Västervik. Det blir säkert mycket folk på plats med bra drag i den lilla hallen. Västervik kommer säkerligen komma ut hårt och försöka sätta press på oss tidigt så det gäller att vara med direkt.

Sista matchen på tre dagars roadtrip
Efter matchen mot Västervik beger sig herrlaget återigen hemåt för att förbereda sig för söndagens hemmamatch mot MODO. Även om Mattias Karlsson har full fokus på fredagens match ser han ändå en rolig söndag vänta runt hörnet.
-Det blir jättekul att få komma hem och spela på hemmaplan igen, även om vi först och främst fokuserar fullt på matchen mot Västervik. Både Leksand och MODO är ju klassiska lag med en del rivalitet mellan varandra sedan direktkvalet till SHL 2016, så det ska bli kul.

Avslutningsvis, som vanligt, vem avgör mot Västervik?
-Jag tror att Thomas Valkvæ-Olsen kliver fram för oss, avslutar Leksands assisterande lagkapten Mattias "Kolan" Karlsson.

Biljetter till söndagens match köper du här

Richard Brasar