Förlust i förlängningen mot AIK
Publicerad: 2019-09-01
Damlaget
Det blåvita damlaget bjöd på en fin upphämtning och kvitterade sekunder före matchslutet i träningsmatchen mot AIK. Men i förlängningen var hemmalaget starkast och kunde vinna med 3–2. – Vissa saker såg mycket bättre ut än i förra matchen, säger tränare Lars Stenmark efter matchen.

Utomhus var det en nästan tropisk fuktighet, men inne i Jägholmshallen i Täby var det full fart på isen när två spelsugna lag möttes tidigare i dag. Den första perioden blev mållös och lagen bytte chanser med varandra.
– Vi kom inte ut riktigt lika bra som mot Brynäs senast, men vi stod emot bra. Det var kul att se Julia Nilsson, hon gjorde några riktigt bra ingripanden i målet, sa tränare Lars Stenmark efter matchen.

AIK tog över

I den andra perioden tog AIK över allt mer ju längre perioden varade. De skapade den ena chansen efter den andra och till slut kunde inte varken det blåvita försvaret eller Julia Nilsson hålla emot längre.
– Vi missade lite grejer där så de kunde göra sina två mål. De satte sina chanser.
Vad sade du i paus inför tredje?
– Att vi måste bli noggrannare och jobba hårdare i backcheckingen. Och att vi verkligen skulle fortsätta jobba för att göra mål.
I den avslutande perioden samlade Leksand ihop sig. Laget skapade en hel del, bland annat hade Samantha Hanson en klockren ribbträff. Hårt jobb brukar löna sig och till slut kom 1–2, ett mål som gjordes av norskan Andrine Furulund.
– Det var ganska öppet i deras zon och jag fick en fin pass av Elin Lundberg. Jag fick bra tid på mig och vi skymde deras målvakt ordentligt så när jag sköt gick pucken in, berättar hon.

Sen kvittering av Leksand

Efter reduceringsmålet blev det nytt liv i matchen. De blåvita fick ökad fart under skridskorna samtidigt som AIK fortsatte skapa farliga chanser.
När klockan började ticka upp mot full tid trodde nog många att matchen skulle sluta med svartgul hemmavinst. Men med bara sekunder kvar hittade Andrine Furulund fram till nya kedjekompisen Emma Woods.
– Vi hade legat på och haft tryck ganska länge och så såg jag Emma i ögonvrån. Jag slog pucken i sargen så den studsade fram till henne. Det var bra åkt av henne!

Mål efter 14 sekunder

Förlängning alltså, men väl där tog det bara 14 sekunder innan AIK gjorde mål och därmed vann matchen.
– De hade en variant som vi gick på. Det är svårt med tre mot tre, man får inte bara vänta på att det ska hända något utan det gäller att agera, säger Lars Stenmark.
Nu väntar en veckas träning för laget innan det är dags för den sista träningsmatchen inför SDHL-premiären. Den matchen spelas på Hovet lördagen den 7 september och det är Djurgården som står för motståndet.
– Inför den matchen måste vi fokusera ännu mer på vårt defensiva spel. Djurgården har många bra anfallare så det gäller att vi spelar rätt i egen zon, avslutar Andrine Furulund.

Elisabet Wahl