Enock inför BIK hemma
Publicerad: 2019-01-11
Han har gjort 21 matcher i Leksandströjan, och i morgon (lördag) tar hans lag emot moderklubben BIK Karlskoga hemma i Tegera arena. – Det blir extra skönt att vinna en sån match, säger backen Hugo Enock.

Trots att resultaten inte alltid har gått vägen, säger Hugo att han hittills har njutit varje dag som han har fått representera Leksands IF.
– Det var inte längesedan som jag inte ens visste om jag skulle spela mer hockey eller lägga ner karriären, men sedan jag kom till Leksand har jag verkligen fått en nytändning. Jag och min tjej trivs hur bra som helst här i byn, och jag har kommit in i laget på ett hur bra sätt som helst. Det här är ju saker som ofta sägs, men jag menar det verkligen när jag säger att den här gruppen verkligen har tagit emot mig på bästa sätt. Det har aldrig varit några onda blickar, även fast jag kom in i mitt i säsongen, utan alla har varit väldigt välkomnande och fått mig att känna mig hemma. Det är jag verkligen tacksam för.

Hur tycker du att ditt spel har utvecklats sedan du kom hit?

– Väldigt mycket faktiskt. Framförallt har jag fått bättre självförtroende, och hittat glädjen med hockey igen. Spelmässigt tycker jag att jag kommer mer och mer. Jag vågar utmana mer, och följa med upp i anfallen. Jag är en bra bit på väg, men känner ändå att det finns mer att hämta, menar Hugo, som fortfarande jagar första målet i Leksandströjan.
– Det vore verkligen skönt att sätta dit den snart, men än har den inte gått in tyvärr. Som tur är har vi många i laget som kan göra mål.

Hur tycker du att ni har påverkats som grupp, efter den resultatmässigt tunga period som ni har varit inne i?

– Visst har det varit tufft, men jag tycker ändå att vi som grupp har hållit ihop på ett bra sätt. Vi har inte klagat på varandra utan hela tiden stöttat och pushat varandra. Jag tycker även att ledarna varit och är bra hela vägen. Det finns tydliga och hårda krav på oss, men det är liksom inga militärskrik där ute på isen. Vi jobbar oss framåt gemensamt.

Någon eller några som är extra bra på att lyfta gruppen när det går tyngre?

– Det finns många, men Martin Karlsson och Jon Knuts är riktiga fanbärare som drar ett stort lass. Det är bara att ta rygg på dem.

Inför lördagens match mot BIK Karlskoga, som i skrivande stund är tabelltrea, kommer leksingarna närmast från två förluster på bortais.
– Inte godkänt så klart, men jag tycker ändå att vi visade ett bra driv. Det vi måste jobba mer med är att behålla fokus och minimera antalet misstag, samtidigt som vi måste våga spela ut.
Hugo tror på en jämn matchbild och många närkamper, och pekar ut Thomas Valkvae Olsen som potentiell matchvinnare.
– Hur som helst blir det en riktigt rolig match, det brukar alltid vara mycket kamp mellan Leksand och Karlskoga.

I samband med lördagens match är det Familjedag i Tegera arena.

Läs mer och boka dina biljetter här!

Elin Broman