Ida Press förstärker - Alexander Eriksson stannar
Publicerad: 2017-04-20
Damlaget
Nu är det klart att Alexander Eriksson, 27, kommer att träna Leksands damlag även säsongen 2017/2018. Det är också klart att backen Ida Press, närmast från Djurgården, förstärker truppen.

Den gångna säsongen var Alexander Erikssons första som tränare, och han fick under debutsäsongen vara med om att ta sitt lag till kvartsfinal. Väl där tog det stopp efter att det blivande guldlaget Djurgården slagit ut leksingarna med 2-0 i matcher.
– Självklart tycker vi att säsongen tog slut lite för fort, men på det stora hela gjorde vi en bra säsong, tycker jag. När allting stämde spelade vi riktigt bra ishockey, och det känns väldigt roligt att vi nu får chansen att fortsätta att utveckla det vi har påbörjat tillsammans. Jag har hela tiden haft ett långsiktigt tänk med vår träning och satsning. Vi har mycket att bygga vidare på, och jag känner att det finns en stor potential i laget. Det finns väldigt mycket mer att hämta, och jag hoppas att vi kommer att kunna visa det den här säsongen, säger Alex.

Ida Press förstärker

Ida Press, 17, kommer närmast från SM-guldvinnaren Djurgården. Hon är ursprungligen från Uppsala, där hon inledde sitt hockeyspelande i Almtuna IS. Efter fina säsonger i såväl division 1 som i AllEttan med Almtuna, värvades Press till Djurgårdens IF inför säsongen 2014-2015, då klubben gjorde en lyckad satsning mot en plats i dåvarande Riksserien. Tillsammans med Djurgården fick Ida, för bara dryga månaden sedan, lyfta bucklan som svenska mästare, efter att ha besegrat HV71 i finalserien.
Utöver meriterna från spel i Almtuna och Djurgården har Press även representerat Sveriges U18-landslag vid två VM-turneringar. Kuriosa i sammanhanget är att Idas bror Robin tidigare spelat i Hockeyallsvenskan för Södertälje SK och i SHL för Djurgården, samt att pappa Robert, som numera är tränare, under sin juniortid spelade för Leksands IF.

Ida Press:
– Det känns jättebra att komma till Leksands IF. Ända sedan jag kom i kontakt med Leksand har jag haft en bra känsla som bara har stärkts ju längre vi har diskuterat. Det kändes till slut som ett självklart val. Min spetskompetens ligger främst i offensiven och spelet med puck, men jag har utvecklats mycket även vad gäller det defensiva spelet under de senaste säsongerna.

Alexander Eriksson:
– Ida är en ung och lovande back med erfarenhet från såväl SDHL som juniorlandslag. Hon har många fina offensiva kvaliteter som vi kan dra stor nytta av. Jag tror att det är helt rätt för henne att komma till oss i Leksands IF för sin fortsatta utveckling och hon kommer nog att få en lite annan roll här än i Djurgården.

Elin Broman/Richard Brasar