Sköld och Johansson förlänger
Publicerad: 2021-04-02
Damlaget
Lagbygget inför höstens SDHL-säsong är i full gång, och det står nu klart att två meriterade forwards i form av Hanna Sköld och Wilma Johansson stannar i Leksands IF.

Hanna Sköld

Hanna Sköld är fostrad i Avesta med Skogsbo SK som moderklubb. Efter de tidiga ungdomsåren i Skogsbo SK blev det spel i Avesta BK innan hon inför säsongen 2013/2014 anslöt till Leksands IF. Sköld har landslagsmeriter från två J18-VM samt ett A-VM för Sverige. Säsongen 2017/2018 valde Sköld att flytta söderut för spel i seriekonkurrenten Göteborg HC, men sejouren i Göteborg blev ettårig och inför säsongen 2018/2019 var Sköld tillbaka i Dalarna och Leksands IF. Under förra säsongen stod Hanna Sköld för 12 poäng (6+6) på 21 matcher. Totalt har Sköld hittills spelat 213 tävlingsmatcher för Leksands IF. Det nya kontraktet med Hanna Sköld gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Hanna Sköld om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det känns jättebra att förlänga kontraktet, för det känns som att det är något bra på gång. Vi hade en tuff säsong ifjol men det känns ändå som att vi kan se framåt med positiv blick, och det är kul att få vara en del av det.

Alexander Bröms, sportsligt ansvarig för SDHL-laget om att förlänga med Hanna Sköld:
-Hanna är en viktig pusselbit i lagbygget, och jag är därför glad att vi kommit överens om ett längre avtal. Hanna är en riktig leksing och ska fortsätta vara det, helt enkelt. Jag ser henne som en tvåvägsspelare med många verktyg som vi ska fortsätta att utveckla under nästa säsong. Hanna är en spelare att bygga kring över tid.

Wilma Johansson

Wilma Johansson kommer från småländska Tingsryd och har Tingsryds AIF som moderklubb. Johansson är en poängstark forward som har spelat i Leksands IF sedan säsongen 2014/2015. Den gångna säsongen svarade hon för 16 poäng (5+11) på 30 matcher. Hon har representerat det svenska U18-landslaget vid två VM-turneringar, och har även representerat Damkronorna vid flertalet landskamper. Johansson har hittills spelat 238 tävlingsmatcher för Leksands IF. Det nya kontraktet med Wilma Johansson gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Wilma Johansson om att förlänga med Leksands IF:
-Det känns bra att stanna i Leksands IF. Det kommer att bli en spännande säsong, jag tycker att vi fått bra signaler om att det kommer att bli en intressant satsning inför hösten. Alexander har varit insatt i damhockeyn ett längre tag och har bra koll vilket känns positivt inför det vi ska bygga upp i föreningen.

Alexander Bröms, sportsligt ansvarig för SDHL-laget om att förlänga med Wilma Johansson:
-Wilma är en offensiv kraft som har sina största styrkor just i det offensiva spelet. Hon har ambitionen att hela tiden utvecklas och ha mer. Både den inställningen och Wilmas kunnande kommer att vara en viktig ingrediens i nästa säsongs lagbygge.

Richard Brasar