Shae Demale förstärker Leksands IF
Publicerad: 2020-12-22
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den kanadensiska forwarden Shae Demale som senast kommer från spel med Saint Mary's Huskies i den kanadensiska universitetsligan. Kontraktet gäller för den återstående delen av SDHL-säsongen 20/21.

Shae Demale kommer ursprungligen från kanadensiska Red Deer, Alberta, som är beläget mitt emellan Calgary och Edmonton. Som ungdomsspelare och under de tidigare junioråren representerade Shae Demale de närliggande organisationerna Northern Alberta Xtreme och Red Deer Chiefs innan karriären gick vidare med spel på universitetsnivå för Saint Mary's Huskies i Halifax på den kanadensiska östkusten. I Saint Mary's har det hittills blivit två säsonger för Demale innan årets säsong ställdes in på grund av den rådande situationen med Covid-19. Under båda sina säsonger i Saint Mary's så här långt har hon vunnit den interna poängligan, och totalt stått för 56 poäng (27+29) på 65 matcher på universitetsnivå.

Det nyskrivna kontraktet med Shae Demale gäller för den resterande delen av säsongen 2020/2021.

Shae Demale om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad att få chansen att komma till Sverige och Leksands IF för resten av säsongen när spelet i universitetsligan i Kanada blivit inställd på grund av coronapandemin. Jag ser mig själv som en powerforward som kan ta många puckar till målet och kunna bidra med målskyttet och hjälpa laget på det sättet. Jag har hört många bra saker om laget och samhället i Leksand från Abby Thiessen som jag känner sedan tidigare. Jag vet att SDHL är har ett gott rykte och att ligan är full av fantastiskt bra spelare. Jag ser verkligen fram emot att få komma på plats i Leksand och Sverige!

Huvudtränare Anton Bokull om rekryteringen av Shae Demale:
-Vi ser Shae som en spetsspelare som kommer att bli nyttig för oss under resten av säsongen. Vi har haft många tongivande spelare på skadelistan, och tanken med rekryteringen av Shae Demale är att få in offensiv spets i laget. Hon har varit uttagen i universitetsligans allstarlag, och är en offensiv kraft som förhoppningsvis kan bidra en hel del i vårt målskytte då hon har förmågan att bryta mönstret och har en bra näsa för målet.

Richard Brasar