Årets intag till NIU-utbildningen på herrsidan
Publicerad: 2019-04-25
Junior
Leksands IF har gjort klart med det nya intaget av spelare födda 2003 till den nationella idrottsutbildningen, NIU, inför starten av hockeygymnasiet i höst. Nedan finns lista på intagna spelare samt kommentarer av tränare Patrik Andersson.

Målvakt:

Razmus Stenström
Senaste klubb: IFK Hallsberg
Moderklubb: IFK Hallsberg
Kommentar: "Spelat TV-pucken för Örebro län, och har även spelat för Örebro HK i U16 Elit samt IFK Hallsberg i J18 och J20. Målvakt med bra mentalitet och som trivs i avgörande situationer, och som är positionssäker och lugn."

Backar:

Samuel Eklund
Moderklubb: Leksands IF
Kommentar: "Spelat TV-pucken för Dalarna, i U16 Elit med Leksands IF och även testat J18 Elit föregående säsong. Han har bra skridskoåkning, har bra puckbehandling, är offensivt skicklig och har bra fyspotential."

Max Stigell
Senaste klubb: Örebro HK
Moderklubb: Kumla HC
Kommentar: "Har känt på landslagsspel i U16-landslaget under säsongen samt spelat TV-pucken för Örebro län. Är en bra tvåvägsback som kan spela fysiskt när det behövs men kommer även att bidra i det offensiva spelet. Har ett bra förstapass och besitter ett bra skott."

August Skiöld
Senaste klubb: Täby HC
Moderklubb: Täby HC
Kommentar: "Har spelat i U16 elit med Täby under säsong, men har däremot inte spelat TV-pucken. Stor back som spelar ett enkelt men rejält spel."

Forwards:

Isak Rosén
Moderklubb: Leksands IF
Kommentar: "Har spelat ordinarie i såväl U16 som J18 med Leksands IF under säsongen. Spelade TV-pucken för Dalarna och har även testat på landslagsspel. Spelskicklig forward som är bra i det offensiva spelet, är en bra skridskoåkare, och har gjort mycket poäng. Är verkligen en sevärd spelare."

Arvid Eljas
Moderklubb: Björbo IF
Kommentar: "Har spelat ordinarie i såväl U16 som J18 med Leksands IF under säsongen. Spelade TV-pucken för Dalarna och har även testat på landslagsspel. Hårt arbetande spelare med styrkorna i sitt tvåvägsspel och i sina ledaregenskaper."

Arvid Lundberg Brobäck
Moderklubb: Viking HC
Kommentar: "Spelat TV-pucken för Dalarna samt i U16 Elit för Leksands IF och har även testat på J18 Elit under säsongen. Stor högerfattad forward med bra skott och bra fart."

Edvin Nylén
Senaste klubb: Säters IF
Moderklubb: Säters IF
Kommentar: "Spelat TV-pucken för Dalarna, spelat med U16 och J18 i Säters IF samt även fått pröva på spel i Division 2. Spelskicklig forward med styrkorna i det offensiva spelet."

Martin Öhman
Senaste klubb: Säters IF
Moderklubb: Säters IF

Marcus Molin
Senaste klubb: Göta Traneberg IK
Moderklubb: Hässelby/Kälvesta HC
Kommentar: "Spelat TV-pucken för Stockholm Nord, samt spelat i U16 Elit och J18 med Göta Traneberg. Spelskicklig forward som har en bra skridskoåkning och har sina främsta styrkor i offensiven."

Marcus Lindström
Senaste klubb: Västerås IK
Moderklubb: Västerås IK
Kommentar: "Spelat TV-pucken för Västmanland och i U16 Elit med Västerås. Hårt arbetande forward som samtidigt är spelskicklig och är en tvåvägsspelare."

Richard Brasar