Anton Johansson efter straffsegern mot Växjö
Publicerad: 2023-11-30
Herrlaget plockar med sig fem av sex möjliga poäng från Småland efter torsdagens seger mot Växjö där Anton Johansson inledde målskyttet.

- Självklart hade vi velat ha med oss full pott hem till Dalarna men vi vet samtidigt att alla poäng är otroligt viktiga i den här jämna ligan, säger backtalangen.

Det skulle krävas 65 minuters ishockey och straffläggning för att utse en vinnare när herrlaget gästade Växjö Lakers i Vida Arena på torsdagskvällen. När det väl skulle avgöras, ja då var det Leksand som klev fram och gjorde det, inte minst tack vare Mantas Armalis som räddade båda straffarna han fick emot sig samt Peter Cehlárik och Lucas Elvenes som förvaltade sina straffar på bästa sätt.

Men vi tar det hela från början. Laget gick in i torsdagens match med en storseger i ryggen från tisdagens 8-4-seger mot IK Oskarshamn. Trots målkalaset tidigare i veckan fanns det dock en del saker som kunde bli bättre säger Anton Johansson.

- Vi vet att Växjö är ett riktigt bra lag så det gällde för oss att kunna ställa om efter tisdagens match och komma ut och visa vilka som ville bestämma nu ikväll. Det tycker jag också att vi lyckades med.

Första perioden var en väldigt stark sådan från Anton och resten av laget. Man spelade med högt fart, en solid defensiv samt ett väldigt rörligt anfallsspel vilket gång på gång skapade längre anfall i Växjözonen. Det var just en sådan sekvens som låg bakom ledningsmålet, signerat Anton Johansson.

- Jon lägger en magisk macka från andra sidan isen och jag trodde först inte att han såg mig när jag smög ner mot bortre stolpen men till slut kom pucken glidandes mot mig. Det var skönt att se pucken gå in, säger Johansson om säsongens tredje fullträff.

Det var som sagt mycket som fungerade väldigt bra under matchens första 20 minuter.

- Jag tycker vi städar av Växjö bra över hela isen. Vi är väldigt kompakta i mittzon och kring linjerna, vi skapar långa anfall och vet hela tiden var vi har våra medspelare.

Mittenperioden skulle se aningen annorlunda ut där det istället var ett hemmalag som tog över taktpinnen mer och mer. Robert Rosén kunde också kvittera matchen och 1-1 stod sig in i den tredje perioden.

- Vi går ner oss där i andra men reder ändå ut det bra. Vi faller in i Växjös tempo istället för att fortsätta diktera villkoren med vårt tempo som vi gjorde i första.

Knappt halvvägs in i tredje perioden skulle Leksand återta ledningen genom Kalle Östman som laddade stora kanonen direkt efter en tekningsvinst av Patrik Zackrisson. 1-2 stod sig också länge men med mindre än fem minuter kvar kunde Kalle Kossila kvittera till 2-2 och matchen gick till förlängning och sedermera straffläggning.

Med bara sekunder kvar av ordinarie speltid var dock Lucas Elvenes bara centimetrar från att göra 3-2 och säkra ytterligare en trepoängare men Växjös målvakt Emil Larmi stod för en av många monsterräddningar denna afton. Finländaren skulle visa ytterligare prov på akrobatik i förlängningen där Peter Cehlárik hade ett par avslut som var ytterst nära att gå i mål samt att Anton Johansson ännu en gång följde med i ett anfall men där Larmis klubbhandske återigen var i vägen.

- Passningen från Lucas (Elvenes) är perfekt, min träff på pucken är perfekt och skottet gick precis dit jag ville men han lyckades ändå rädda. Det är bara att berömma honom för en otrolig räddning, suckar Johansson.

Backtalangen summerar torsdagens seger som en stark och rättvis seger där nya viktiga poäng trillar in på kontot. När herrlaget nu lämnar Småland gör man det med fem av sex möjliga poäng.

- Det är väldigt bra! Självklart hade vi velat ha med oss full pott hem till Dalarna men vi vet samtidigt att alla poäng är otroligt viktiga i den här jämna ligan. Vi får se till att ta en trea hemma mot Linköping på lördag istället, avslutar Anton Johansson.

Rasmus Näsman