Hockeyskolan 2021 ställs in
Publicerad: 2021-05-07
Nyhet
Leksands IF Ishockeys styrelse har utifrån samråd med Folkhälsomyndigheten, Länsstyrelsen Dalarna och Smittskydd Dalarna tagit det tråkiga beslutet att ställa in Sommarhockeyskolan 2021.

Ända sedan beslutet att ställa in fjolårets hockeyskola togs har Leksands IF arbetat med full kraft för att genomföra Sommarhockeyskolan 2021 på ett bättre sätt än någonsin. När vi nu kommit in i maj månad och vi fortfarande lever med en härjande coronapandemi har Leksands IF Ishockeys styrelse utifrån samråd med Folkhälsomyndigheten, Länsstyrelsen Dalarna och Smittskydd Dalarna tvingats ta det tråkiga beslutet att ställa in årets sommarhockeyskola.

-Det är jättetråkigt att vi tvingas ställa in Hockeyskolan igen. Förra året ställdes hockeyskolan in på grund av den brand som drabbade Weda Skog Arena och i år tvingar coronapandemin oss att ställa in. Vi tycker det är väldigt ledsamt och vi förstår att många ungdomar blir besvikna. Våra hockeyspelande ungdomar har drabbats hårt under den gångna säsongen med inställda träningar, matcher och cuper, och nu förlängs det med en inställd hockeyskola. Vi har arbetat hårt för att presentera en möjlig Hockeyskola men såsom läget är nu ser vi att vi inte ens kommer i närheten av att leva upp till myndigheternas krav på oss som arrangör, berättar Robert Kock och Linus Carlsson som ansvarar för hockeyskolan.

Precis som när beslutet togs att ställa in fjolårets hockeyskola startar nu arbetet för att vara så väl förberedda som det bara går för att bjuda alla besökare på en fantastisk hockeyskola 2022, då det dessutom vankas 50-årsjubileum.

-Just nu känner vi att det viktigaste vi har framför oss i närtid är att så många som möjligt kan ta sig igenom den här tuffa tiden som coronapandemin innebär, även om det känns som ett slag i magen för oss att ställa in årets hockeyskola. Dock har vi redan börjat titta på Hockeyskolan 2022. Det kommer hända mycket roligt kring Hockeyskolan nästa sommar då vi ska fira 50 fantastiska år, och vi ser väldigt mycket fram emot att få se alla glada ungdomar på plats under normala förhållanden.

Frågor och svar

Vad händer nu?
Leksands Hockeyskola kommer under vecka 20 att skicka ut mer information via mail till er som anmält er till årets hockeyskola om hur ni gör för att flytta fram er anmälan till 2022, alternativt att återfå den avgift ni betalt för året. I det kommande mejlet kommer varje deltagare få 2 valmöjligheter.
1: Flytta fram sin anmälda till 2022 då Hockeyskolan firar 50 år.
2: Få pengarna återbetalade.
I detta nu har vi inte mer information att delge. Ber er därför invänta kommande mejl med vidare information.

Varför väntar ni inte på regeringens beslut 17 Maj?
-Vi har arbetat hårt för att genomföra Hockeyskolan 2021 som planerat. Vi har i våra samtal med Folkhälsomyndigheten, Länsstyrelsen Dalarna och Smittskydd Dalarna kommit fram till att vi inte har möjlighet att bedriva en trygg och säker hockeyskola med upp emot 230 elever och ledare i våra lokaler varje vecka. Orsaken till att vi går ut med informationen redan nu är att vi vill informera alla så snart som möjligt med tanke på semesterplanering, om- samt avbokning av stugor, sommarjobb med mera.

Varför planerar/ställer ni inte om Hockeyskolan utifrån restriktionerna?
-Vår produkt Leksands Hockeyskola är vi stolta över, och på grund av pandemiläget kan vi inte leverera en säker produkt som överensstämmer med den kvalité vi vill hålla.

Varför kör ni inte dagscamp eller mindre grupper istället?
-Ungefär hälften av våra anmälda deltagare är elever som valt att bo på internat. Skulle vi ställa om till en hockeyskola för enbart dagelever kommer flertalet av dessa att avanmäla sig från vår hockeyskola. När det kommer till alternativet att göra mindre grupper anser vi inte att produkten blir densamma då vår största begränsning är våra ytor såsom omklädningsrum, förläggning, teorilokaler och dylikt.

Leksands IF