Wännström om Örebro-matchen
Publicerad: 2019-10-24
När Sebastian Wännström reducerade till 2-3 hemma mot Örebro steg hoppet hos Leksandsfansen på läktarna. Det var den nye forwardens sjätte mål för säsongen. – Men det spelar ingen roll när vi förlorar, säger han sorgset efteråt.

Matchen slutar 3-5 eftersom Örebro gör mål i tom kasse med dryga halvminuten kvar. Då hade André Hult varit millimeter från en kvittering. Men just nu är inte turen riktigt på hemmaspelarnas sida.
– Det är inte alls roligt att förlora. Vi måste få ett stopp på det, säger Sebastian.
Han berättar att målet är att stänga varje match genom analys av för- och nackdelar. Och att sen gå vidare.
– Just nu är det svårt att hitta något bra med den här matchen så här direkt efteråt, förklarar tjugoåttaåringen.

Filips första mål

På plussidan kommer vi ändå minnas att juniorbacken Filip Johansson gjorde sitt första SHL-mål.
– Det kommer komma fler från han klubba. Det är en mycket bra spelare, säger Sebastian om lagkompisens perfekta träff.

Ditt eget mål?
– Vi har pratat om att lägga puckar på mål och se till att det finns någon framför som skymmer. (Lucas) Nordsäter sköt och jag lyckades snappa upp pucken. Vänder om och sätter den, berättar Sebastian som är lagets bäste målskytt.
– Det är roligt att göra mål. Vi är alla här för att hjälpa Leksand till vinster, säger Sebastian och erkänner att det är enormt frustrerande att poängen inte kommer.
Han har inte reflekterat särskilt mycket över sin egen säsongsinledning. Mest på grund av att laget inte går så bra.
– Jag älskar att vinna hockeymatcher och nu gör vi inte det.

Brynäs väntar

De inledande segrarna på hemmaplan visade att laget kan spela hockey på den här nivån. Är det brist på självförtroende som gör att laget förlorar de här jämna matcherna.
– Jo, absolut är det så. Vi kan ju. Vi måste hitta tillbaka till den känslan, säger Sebastian.
Han tänker att det blir ett bra tillfälle på lördag i derbyt mot laget Sebastian spelat mycket juniorhockey i.
– Det ska bli roligt att åka till Gävle. Jag vet att det blir mycket folk. Tror det är slutsålt. Och ett hett derby mot Brynäs är nog vad vi behöver just nu. En match där vi inte tittar bakåt eller framåt, utan bara lever i nuet, säger Sebastian som lovar att de ska göra allt för att vinna.

Katharina Dalmalm