Storseger mot Göteborg
Publicerad: 2019-12-28
Damlaget
Under lördagseftermiddagen stod Göteborg HC för motståndet när Leksands damer spelade sin andra bortamatch under mellandagarna. Det kom att bli ett rejält målkalas och tre härliga poäng efter seger med 0-5 för kullorna från Dalarna. Kajsa Armborg var en av målskyttarna i matchen och hon är nöjd med lagets insats.

Leksand kom till spel i lördagens match med revanschlust efter fredagens förlust i Jönköping mot HV71. Laget formerades helt identiskt jämfört med fredagens match, förutom på målvaktspositionen där den ordinarie målvakten Jule Flötgen var tillbaka i spel och fick förtroendet att vakta kassen för Leksand. Flötgen höll som bekant nollan mot Linköping på hemmais strax innan jul och följde nu upp den med ytterligare en nolla på kort tid.
-Jule gör det riktigt bra! Det blir svåra matcher för målvakterna när det ser ut som det gör idag, med ströchanser som dyker upp för motståndarna. Jag tycker att Jule kom tillbaka starkt här efter sin sjukdom och gör det som sagt bra i matchen, säger Kajsa Armborg om sin målvakt.

Leksand fick en bra start och hade med sig en tvåmålsledning efter 20 spelade minuter, där nordamerikanskorna Maddie Rolfes och Emma Woods stått för målen. Även i den andra perioden kom Leksand att måla dubbelt upp, där båda målen i mittperioden gjorts i powerplay. Maddie Rolfes var återigen en av målskyttarna tillsammans med Kajsa Armborg. I den tredje perioden kunde sedermera Brooke Boquist utöka till 0-5 efter drygt tre minuter spelade, och det kom även att bli slutresultatet i matchen. Kajsa Armborg menar att kvalitén i puckinnehavet var avgörande för Leksand mot Göteborg.
-Vi hade mer puckinnehav idag än mot HV71 igår, och gjorde bra saker med pucken och tog bra beslut ute på isen. Vi ger visserligen bort en del onödiga lägen i form av kontringar när vi ligger lite för högt upp i banan i början, men förbättrar oss i den andra och tredje perioden efter att ha gått igenom det i den första periodpausen, säger Armborg.

Många spelare borta

Att laget, som tidigare nämnt, var detsamma som mot HV71 innebär dock inte att det är fritt från frånvaro. Hela fem stycken spelare från Leksands IF var otillgängliga för SDHL-spel under helgen då de för närvarande representerar Sverige vid U18-VM. Utöver dessa saknades också den svenska landslagsforwarden Hanna Sköld. Även Göteborg saknade två av sina spelare på grund av VM-spel och hemmalaget kom endast till spel med 13 utespelare under lördagen. Detta kom att sätta prägel på matchen, menar Kajsa Armborg.
-Det är klart att det märks i matchen att det är en hel del spelare borta. Det blir av naturliga skäl nya formationer när det saknas spelare, men jag tycker ändå att de som fått chansen att spela lite mer gjort det riktigt bra. Jag upplever att det fanns en bättre kemi i dagens match, så det var bra och kul att se!

Nyår som seriesjua

Lördagens match var den sista för Leksands del under höstsäsongen 2019. När vi efter nyåret startar igång SDHL igen väntar bortamatcher mot AIK och SDE för Leksand under helgen 3-4 januari. Leksands IF får fira nyåret som sjua i SDHL, vilket är i paritet med vad de flesta hade tippat laget inför säsongsstarten.
-Det är skönt att vi tagit oss upp över slutspelsstrecket! Vi har tagit mycket mer poäng nu på slutet än i början av serien och det är skönt att vi studsat tillbaka. Det är ju åtta lag som går till slutspel och egentligen är inte placeringen jätteviktig i grundserien förutom att vara just topp 8. Det gäller att hitta en stark form in i ett eventuellt slutpel och vara som bäst då. Det är helt klart lättare både som spelare och ledare när poängen börjat trilla in och det går att spela utan pressen, både från oss själva och utifrån. Allt känns helt enkelt lite enklare nu, avslutar Kajsa Armborg.

Richard Brasar