Leksands IF – en frisk och välmående 100-åring
Publicerad: 2019-06-24
Föreningen
Den 26 juni har Leksands IF med dotterbolag årsstämmor i Tegera Arena där året som gått kommer att summeras i såväl ord som i finansiell status. För föregående räkenskapsår redovisar koncernen en förlust, men det egna kapitalet står sig fortsatt starkt.

Leksands IF - 100-åringen har nu 10 000 medlemmar, representationslag i högsta serierna SHL och SDHL, en framgångsrik juniorverksamhet samt ekonomin i balans oavsett division, vilket förverkligar den vision som klubben satte för några år sedan. Ekonomi i balans innebär idag ett eget kapital på ca 21,5 miljoner kronor vilket är dubbelt så mycket som högsta kravet kommer att vara i SHL år 2022 enligt de aktuella licensreglerna. Ett starkt eget kapital utgör en buffert och möjliggör variationer i resultat mellan olika säsonger för att hantera olika händelser.
För säsongen 18/19 är resultatet för den operativa verksamheten minus cirka en miljon kronor, vilket är i nivå med årets budget. Utöver det så belastas resultatet av kostnader med engångskaraktär, kostnader kopplade till avancemanget till SHL samt en del bokföringstekniska kostnader och summeras till minus 6,9 miljoner kronor.

-Den ekonomiska prognosen för kommande säsong är god, då intäkterna kommer att öka genom högre centrala intäkter, utbildningsersättning från NHL, starkt stöd från sponsorer och supporters. Den ekonomiska prognosen sammanräknat med genomförda åtgärder i samband med bokslutet för 18/19 kommer ha en positiv påverkan på framtidens resultat och 100-åring står starkt ekonomiskt rustad för framtiden, säger Andreas Hedbom, VD Leksands IF.

Den 26 juni har Leksands IF med dotterbolag årsstämmor i Tegera Arena. Året som gått kommer att summeras i såväl ord som i finansiell status.

Halv Ett med Leksands IF 24 juni där Andreas Hedbom gästar och pratar om resultatet:

Leksands IF