Olow Sundstöm - matchvinnare i hundraårsfirandet
Publicerad: 2019-08-26
Förre Leksandsmålvakten Olow Sundström visade att reflexerna fortfarande fungerar. I 100-årsmatchen fick han glänsa med flera snygga räddningar. – Det gäller att ta en puck mer än motståndaren, säger Olow glatt efter matchen.

Olow kommer direkt från duschen för intervjun och det syns att han tycker att det här är en rolig eftermiddag.
– Det var fantastiskt att vara med om det här. Att spela med alla gamla och unga stjärnor, säger målvakten och ler stort.
Olow var med i det segrande vita laget och hade några matchvinnande slajdningar.
– Jag var tvungen att rädda Tomas Jonssons straff eftersom han gjorde mål på mig innan, säger Olow med ett skratt.
Hans backar kanske inte slängde sig och täckte skott som Jonas Frögren i kvalet mot Modo, men Olow säger att segern mycket berodde på backen Thommy Abrahamsson.
– Jag sa det till honom att jag väntat 51 år att få en riktigt bra back framför mig, säger Olow glatt.

Hur var det att spela hockey igen?
– Jag känner mig lite gammal och seg. Har bara spelat en gång de tre senaste åren, säger målvakten som slutade karriären för knappt tio år sedan.

Fin hyllning till Rune Mases

Innan matchen hyllades Rune Mases med tröjhissning och hälsningar.
– Det var så fint. Jag fällde en tår då. Tänk att få vara med om det och i ett fullsatt Tegera.
Olow berättar att han spelat uppvisningsmatcher i Nordamerika inför fullsatta läktare och att det här påminde om det.
– En mäktig känsla!

Vad är du mest stolt över i din karriär?
– Att jag i över 500 minuter bara släppte in ett mål och gjorde över 50 assist, säger Olow som också är stolt över att han hade en så lång karriär.
– Sen hade jag gärna vunnit mer, men det är inget att gråta över.

Stora spelare

Olow har hunnit spela med många stora spelare i sin karriär.
– Uffe och Kjell Samuelsson har betytt jättemycket för mig. Och så har jag spelat med Jaromir Jagr och det är ett kul minne.
I Leksandströjan är det SM-silvret som sticker ut, även om Olow då var backup-målvakt till Peter Åslin .
– Jag var också med och såg till att vi höll oss kvar i Elitserien. Då var det nog svårare att ta sig tillbaks om man väl åkte ur. Så det känns som en viktig del av min karriär, avslutar Olow.

Katharina Dalmalm