Tre poäng mot Luleå efter stabil insats
Publicerad: 2022-12-08
En gedigen insats borta mot Luleå slutade med en bruten förlustsvit och tre härliga poäng in på kontot efter segersiffrorna 1–3 där alla mål gjordes i den första perioden.

Det var en riktigt bra första period från Leksands sida där spelarna körde på för fullt och fick till bra spel. Fyra minuter in i matchen tog gästerna ledningen efter att Patrik Norén sköt ett hårt skott som gick i retur rätt på klubbladet hos Carter Camper som bara hade att skicka in 0–1 i ett öppet mål. Kort därefter klarade Leksand av det första numerära underläget för kvällen där bland annat Justin Kloos räddade ett nästan givet mål med sin klubba, men när Luleå fick spela powerplay för andra gången några minuter senare ringde det bakom Mantas Armalis där Erik Gustafsson prickade krysset från sin backposition. Leksand återtog dock kommandot bara en minut därefter när Marek Hrivík serverade Lucas Elvenes i slottet som fint placerade in pucken för 1–2. Med en och en halv minut kvar av perioden hann dessutom Oskar Lang med att sätta 1–3 när han omarkerad fick pucken till sig och hittade en lucka bakom Matteus Ward. Därmed hade Leksand en tvåmålsledning att gå på efter 20 minuters spel.

Inför den andra perioden valde Luleå att byta målvakt, men väl ute på isen hände det inte mycket åt något håll under mittenaktens första halva. Leksand klarade av ett till boxplay utan större problem innan ett par halvfarliga målchanser uppstod cirka tio minuter in i perioden där bortalaget sånär lyckades få hål på inbytte Joel Lassinantti. Kort därefter hade Leksand chansen att näta i sitt första powerplay, men trots bra tryck och flera skott lyckades inte pucken leta sig hela vägen in. Något mål gjordes sedan inte i slutdelen av perioden heller efter att det blåvita bortalaget kontrollerade matchbilden väl och såg till att hålla tvåmålsledningen tills signalen för pausvila ljöd.

Under inledningen av den tredje perioden krigade sig leksingarna igenom ytterligare ett 4 mot 5-spel där Luleås bästa möjlighet kom precis efter att Leksand blivit fulltaliga. Efter detta var spelet rätt avvaktande ett tag innan gästerna tog över taktpinnen och förde spelet flera minuter i sträck. Klockan tickade sedan på i rask takt där Leksand inte tillät hemmalaget att komma till någon farlighet överhuvudtaget, och det var först i slutminuterna det blev lite spänning när Luleå kunde spela 6 mot 4. Spelarna på isen krigade dock enormt bra där man i kombination med Mantas Armalis såg till att hålla ut till slutsignal för tre ruskigt sköna poäng.

Nu på lördag väntar bortamatch mot Timrå.

Arvid Yngvesson