Två nya forwards till LIF
Publicerad: 2019-06-24
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med två nya forwards till lagbygget inför den kommande säsongen. Det rör sig om den norska forwarden Andrine Furulund som närmast kommer från spel i Brynäs IF, och den franska forwarden Betty Jouanny som senast representerat MODO Hockey.

Betty Jouanny

Betty Jouanny startade sin hockeykarriär i Villard-de-Lans i Frankrike. Efter en säsong på universitetsnivå för University of Montreal i Kanada kom Jouanny till Sverige inför säsongen 2013/2014 då hon skrev på för Brynäs IF. I Brynäs kom Jouanny att stanna i fem säsonger innan hon inför den föregående säsongen skrev på för SDHL-konkurrenten Djurgården. Sejouren i Djurgården blev dock kortvarig och säsongen kom istället att fortsätta i IF Björklöven i DamEttan Norra där hon stod för 19 poäng på 7 matcher. I februari bytte Jouanny klubbadress till MODO Hockey där hon avslutade säsongen med att representera Örnsköldsviksklubben under 6 matcher i SM-slutspelet. På landslagsnivå har Betty Jouanny representerat Frankrike vid 9 VM-turneringar för seniorer på olika nivåer, två J18-VM samt två OS-kval. Kontraktet med Betty Jouanny gäller över den kommande säsongen.

Leksands IFs huvudtränare, Lars Stenmark, om nyförvärvet Betty Jouanny:
-Betty har gjort 6 säsonger i SDHL och kommer att tillföra mycket rutin till oss. Betty är mer eller mindre svensk då hon både skriver och pratar flytande svenska vilket naturligtvis underlättar. Som spelare är hon en ettrig och rivig spelare som jobbar väldigt hårt och gör stor nytta över hela isen. Betty har alltid en positiv och glad inställning och kommer att vara väldigt nyttig i vår grupp både på och utanför isen med sin erfarenhet.

Andrine Furulund

Andrine Furulund kommer från Oslo och inledde sin hockeykarriär i Jordal IHK i den norska ligan. Furulund kom tidigt att bli en poängstark spelare i sitt hemland, och toppen vad gäller poängproduktion kom säsongen 2016/2017 då hon stod för hela 65 poäng (39+26) på 19 matcher få hon representerade Hasle/Løren. Inför säsongen 2017/2018 skrev Furulund på för Göteborg HC och hon gjorde under sin debutsäsong på svensk mark 13 poäng på 34 matcher i grundserien av SDHL. Inför den föregående säsongen blev Brynäs IF ny klubbadress för Furulund där hon stod för 6 poäng under fjolårssäsongen. På landslagsnivå har Andrine Furulund representerat Norge vid fyra VM-turneringar på seniornivå i Division 1, tre J18-VM i Division 1 samt ett OS-kval för Norge. Kontraktet med Andrine Furulund gäller över den kommande säsongen.

Leksands IFs huvudtränare, Lars Stenmark, om nyförvärvet Andrine Furulund:
-Andrine är en ung spelare som ändå har hunnit göra två säsonger i SDHL och har även fina meriter från landslaget. Det är en spelare som gillar att tävla och som har en bra grund för att kunna utvecklas ytterligare ett steg hos oss under den kommande säsongen. Hon har bra storlek och fysik, och är dessutom högerfattad, och vi kommer att ha bra nytta av henne i vinter.

Richard Brasar