Juvonen om derbysegern
Publicerad: 2019-12-28
Leksands målvakt Janne Juvonen var riktigt glad efter derbysegern mot Brynäs. Han hade en svettig match med många viktiga räddningar. – Det var en fin laginsats, säger finländaren efteråt.

Janne tycker att spelet och träningarna fungerat bra den senaste tiden. Att laget och han byggt på självförtroendet.
– I spelet fem mot fem har det fungerat väldigt bra, säger tjugofemåringen.
Janne tycker att laget hela tiden växer. Att det inte varit så lätt att komma in i en annan liga som nykomling.

Bortdömt mål

Brynäs fick ett mål bortdömt efter 1.32 av matchen. Det tidiga målet kom som en rejäl kalldusch för Leksandsfansen, men desto större glädje när det dömdes bort för spelare i målgården.
– Han hindrade mig från att gå framåt, säger Janne om händelsen.
Han fick senare i matchen se Leksands Daniel Olsson Trkulja råka ut för samma öde.
Daniels mål godkändes inte heller.
– Så är ju regeln, så det var rätt enligt den att döma bort målen, säger målvakten som ler och säger att utespelarna nog inte håller med honom.

Trivs i Dalarna

Janne spelade i Mora förra säsongen och har ju nu flyttat till Leksand. Han trivs i Dalarna alltså?
– Ja, det gör jag. Jag kommer från en ännu mindre ort i Finland så det här känns som hemma. Och så har jag med mig flickvän och hund som håller mig sällskap, berättar Janne.
Det är flera i laget som har hundar och Janne blev förvånad när han flyttade till Leksand.
– Det var många att gå på hundpromenader med och hundarna har gott om lekkamrater, säger Janne som har en Australian shephard.
– Jag har en yorkshireterrier också. Men hon är kvar i Finland. Eventuellt kommer hon hit efter nyår, berättar Janne.

Katharina Dalmalm