Elin Lundberg inför Linköping
Publicerad: 2021-02-05
Damlaget
Leksand har tre matcher kvar av grundserien i SDHL. En av dem spelas i morgon då laget åker till Linköping. – Jag tror special teams blir viktiga, säger Elin Lundberg till hemsidan.

I kväll skulle det blåvita damlaget egentligen ha mött Djurgården på bortaplan. Men resan till huvudstaden blev inställd eftersom stockholmslaget drabbats av corona i truppen och och inte spelar någon match i helgen. Istället blir match i morgon lördag mot Linköping på bortaplan. Ett lag att se upp med enligt Elin Lundberg som menar flera saker bli viktiga.
– Vi behöver åka mycket skridskor, skjuta med trafik och åka mycket skridskor över hela banan. Hålla oss till vårt spel och följa vår gameplan i 60 minuter.
Hon tror också att spelet både i numerärt överläge och underläge kommer spela en viktig roll.
– Ja, speciel teams kan bli betydande. Linköping är ett bra lag.
Vad tycker du funkar bra i ert spel för tillfället?
– Vi gör många saker bra, bland annat att vi vågar ta oss in på mål mer. Vi vågar vara lite obekväma framför deras kasse och att jag tycker också att pressspelet fungerar bättre.
Vem av dina lagkompisar tror du spelar en avgörande roll mot Linköping?
– Jag tycker att Shae Demale har haft ett bra flow nu på slutet, så jag tror att hon kommer fortsätta i leverera.
Den inställda matchen mot Djurgården kommer att spelas 21 februari istället. Grundserien avslutas den 26 februari för Leksands del precis som den började: med ett Gävledaladerby mot Brynäs.

Matchen mot Linköping spelas 19.00 i morgon lördag i Saab Arena.

Elisabet Wahl