Målrik premiärseger i Arvika
Publicerad: 2014-08-02

Seger med 5-2 mot Färjestad i Arvika. Fem olika målskyttar, och tre mål som signerades nyförvärv.
Det är facit efter Leksands första träningsmatch den här säsongen.
- Extra kul att så många nya spelare fick hänga dit den, säger dagens blåvita lagkapten Johan Svedberg.

Vem som blir Leksands lagkapten under säsongen är inte bestämt än, men för dagen var det alltså backklippan Svedberg, och han fick se sitt lag inleda säsongen med att ta en rättvis seger mot Färjestad.
Det var bra fart på leksingarna direkt från start, och laget tvingade Färjestad till en tidig utvisning. Precis när hemmalaget blev fulltaligt kunde den finske landslagsmannen Tomi Sallinen, framspelad av Jens Bergenström, sätta matchens första mål.

Mårtensson målade

Med 15 sekunder kvar av den första perioden satte sedan nästa nyförvärv - Viktor Mårtensson - fart längs högerkanten. En utflykt som resulterade i att han och hans lagkamrater fick med sig en 2-0-ledning inför period nummer två.
- Vi gjorde en bra första period, vi spelade enkelt och med bra fart, säger Svedberg.
- I andra gjorde vi det lite svårare för oss, samtidigt som Färjestad lyfte sig lite…

(Lagkapten Johan Svedberg.)

Menalt viktigt mål
Något som ledde till att Leksand fick chansen att slipa lite på boxplay-spelet. Och skottäckarviljan från förra säsongen ser ut att hålla i sig, det visade bland andra Joonas Rönnberg, Ryan Russell och Martin Grönberg prov på.
I tredje perioden reducerade Färjestad till 1-2, men de hann knappt fira färdigt premiärmålet innan Chris Connolly prickat in 3-1 för LIF.
- Ett mentalt viktigt mål, efter det ramlade det bara på, säger Svedberg.

Grönberg målskytt
Målen som ramlade in fick god hjälp på traven av Johan Ryno och Martin Grönberg.
- Vi vinner puck i egen zon, jag trampar runt på kanten, lägger en macka som jag på något sätt lyckas få med mig. Jag tror att pucken gick in mellan benskydden, det var en himla härlig känsla när den gick in, berättar målskytten Martin Grönberg, som för dagen bildade kedja med Tomi Sallinen och Ryan Russell,
- Två grymt bra spelare och jag försökte väl mest hänga med… jobba hårt och flyta på vågen eller vad man ska säga.

Hur var det att spela med de ”nya” zoonerna?
-
Det var en viss skillnad, absolut, framförallt i boxplay och powerplay. Man får lite större ytor och det passar våra kreativa spelare bra. Jag är väl ingen jättekreativ spelare direkt, men jag försöker att utveckla det, säger Grönberg.
Och även på backplats var den nya storleken på zoonerna lite ovant.
- Absolut, det blir liksom lite andra vinklar, förklarar Svedberg.
- Jag märkte någon gång i boxplay att jag var lite väl långt upp till exempel. Men vi backar får ju även mer tid på oss att måtta in skotten, så det är ju bra.

(Oscar Alsenfelt hade koll på grejerna även denna gång.)

Appelgren nöjd

En FBK-reducering i slutminuterna innebar att Leksand till slut vann matchen med fem mål mot två.

En ganska bra premiärmatch va?
-
Ja, det tycker jag, säger tränaren Andreas Appelgren.
- Det är ju alltid så att en träningsmatch inte säger så jättemycket, men vi gjorde en bra match och fick till en del små detaljer som vi har jobbat på på träningarna, så det var bra.

Någon speciell kedja du är extra nöjd med?
-
Nej, samtliga gjorde det bra tycker jag. Extra kul att flera av våra nya killar fick göra mål också, det är viktigt för oss.

Jonas Frögren, Eric Himelfarb och Toni Kähkönen saknades?
-
Ja, precis, de fick stanna hemma i dag. Vi får ju inte ha hur många spelare som helst med oss till en match, så den här gången var det de som fick stanna hemma.

Färjestad BK – Leksands IF 2-5 (0-2, 0-0, 2-3)

Första perioden: 0-1, (6.21), Tomi Sallinen (Jens Bergenström), 0-2, (19.45), Viktor Mårtensson
Tredje perioden: 1–2 (41.46) Jesper B Jensen (Joakim Hillding), spel fem mot fyra, 1–3 (42.24) Chris Connolly (Jack Connolly), 1–4 (44.05) Johan Ryno (Robin Gartner), 1–5 (44.48) Martin Grönberg, 2–5 (57.07) Milan Gulas.
Skott: 35–19 (7–12, 16–2, 12–5)
Utvisningar, FBK: 6x2. LIF: 7x2
Domare: Wolmer Edqvist och Mikael Sjökvist.
Publik: 900.
Laget: Oscar Alsenfelt (Joel Gistedt) – Kevin Kapstad, Robin Jacobsson, Jens Bergenström, Johan Ryno, Fredrik Forsberg – Joonas Rönnberg, Simon Erlandsson, Martin Grönberg, Tomi Sallinen, Ryan Russell – Johan Svedberg, Brian Connelly, Chris Connolly, Jack Connolly, Fabian Brunnström – Robin Gartner, Tobias Ekberg, Tobias Forsberg, Pär Edblom, Viktor Mårtensson – Fredrik Händemark.

Elin Broman