Förlust mot Djurgården
Publicerad: 2020-02-20
Efter att bortamatchen mot Djurgården slutat 5–2 så är förlustraden nu uppe i nio matcher.

Matchen inleddes på sämsta tänkbara sätt när Djurgården tog ledningen på ett friläge efter bara 38 sekunder då Leksand missat i försvarsspelet. Efter målet tog sig leksingarna dock sig in i matchen rejält och tog över spelet mot mitten av perioden. Flera riktigt farliga chanser skapades och till slut satt också 1–1 välförtjänt i powerplay när Patrik Zackrisson pricksköt in kvitteringen. Trots en mycket bra bortaperiod överlag så var det Djurgården som fick sista ordet när Marcus Högström skickade in 2–1 med ynka två sekunder kvar till pausvila.

Leksand kom ut med bra energi i inledningen av den andra perioden men lyckades inte förvalta det massiva trycket till en kvittering. Istället för ett 2–2-mål så lyckades Djurgården hitta nätet och skicka in 3–1 efter sex minuters spel, och inte långt därefter ökade även hemmalaget på till 4–1 efter en tilltrasslad situation. Strax efter målet valde Leksand att göra ett målvaktsbyte då Axel Brage kom in mellan stolparna istället för Janne Juvonen och med tre minuter kvar till den andra periodpausen så skickade Oskar Lang upp pucken i krysset för 4–2 på tavlan.

I och med tvåmålsunderläget var Leksand tvungna att göra minst två mål i den tredje perioden för att få med sig poäng från kvällens möte, men detta lyckades man inte med. Bland annat så hade André Hult så gott som öppet mål men fick tyvärr inte träff på pucken som istället gled utanför. Djurgården kunde sedermera punktera matchen i powerplay med två minuter kvar av ordinarie tid och fastställa slutresultatet till 5–2.

På lördag väntar hemmamatch mot Oskarshamn i kampen om plats 13.

Arvid Yngvesson