Porsberger inför AIK borta
Publicerad: 2019-03-21
Fem raka vinster, serieseger i Slutspelsserien, och nu - två segrar ifrån ett Direktkval till SHL. – Känslan är bra, AIK har pressen på sig. De har allt att förlora, vi har allt att vinna, säger prickskytten Johan Porsberger inför fredagens match på Hovet, playoff-match 1:3.

Den hockeyallsvenska seriesegraren AIK blev klar för PlayOff efter att Oskarshamn vunnit den hockeyallsvenska finalen med 3-2 i matcher.
Leksingarna gick i sin tur obesegrade genom Slutspelsserien, och tog playoff-platsen med en poängs marginal ner till tvåan Västerås. Seriesegern säkrades via onsdagens 6-0-vinst hemma mot MODO.
– En härlig seger, absolut, även om det märktes att MODO inte hade något att spela för. Men jätteskönt med en seger så klart, och att vi nu är klara för minst två matcher till. Kan vi bara se till att spela vår bästa hockey nu, ser det lovande ut framöver.

Hur nära er bästa hockey har ni varit genom Slutspelsserien?

– Ja, men ganska nära skulle jag säga ändå, i alla fall i vissa matcher. Vi har kommit upp ett snäpp jämfört med grundserien, och matchen mot Västerås, första i Slutspelsserien, var nog vår bästa insats på hela säsongen. Kan vi visa upp det spelet igen kommer AIK att få det svårt, menar Porsberger, som har visat sig vara lite av en expert när det gäller just att "göra det svårt" för AIK.
Under de två senaste grundseriematcherna mot AIK svarade den hårdskjutande forwarden för två mål per match, och han hoppas givetvis på fortsatt utdelning.
– AIK passar mig bra, och jag tycker att de har anledning att vara lite rädda för mig inför det som väntar, säger den blåvita AIK-experten med ett leende.

AIK vann serien, möter ni HockeyAllsvenskans bästa lag?

– Ja, det tycker jag. AIK har väldigt många skickliga spelare och är ett bra lag, helt klart, men vi får väl se vilket lag som är bäst när det gäller.

Vad talar för blåvit seger?

– Framförallt det här med att Gnaget har pressen på sig, men också att de kommer från en total tömning mot Oskarshamn, medan vi kommer från en ganska enkel seger. Vi har massor av energi och ser fram emot att spela.

Efter fredagens match väntar returmöte i Leksand på söndag klockan 15.00.
Vid ställningen 1-1 i matcher avgörs så allt med en tredje match på Hovet på tisdag.
– Optimalt vore att få avgöra här hemma på söndag, men först och främst ska vi fokusera på att vinna morgondagens match och sätta ännu mer press på AIK inför söndagens match.

Du som är medlem i Leksands IF kan via medlemssidan redan nu boka biljetter till söndagens hemmamatch. För dig som ännu inte är medlem släpps biljetterna i morgon, fredag klockan 9.00 på lif.ebiljett.nu

Fristads Hockey Challenge

Elin Broman