Kandergård och Rosén skriver rookiekontrakt
Publicerad: 2021-04-29
Leksands IF har kommit överens med talangerna Jesper Kandergård och Isak Rosén om så kallade rookieavtal i SHL. Kandergårds nya avtal sträcker sig över den kommande säsongen, 21/22, och Roséns avtal sträcker sig över de kommande två säsongerna, till och med 22/23.

Jesper Kandergård

Jesper Kandergård kommer ursprungligen från Arvika och inledde sitt hockeyspelande i Arvika HC. Efter spel i ungdoms- och juniorlagen hemma i Arvika hann Kandergård även spela 19 matcher på seniornivå i Division 2 innan han inför säsongen 2017/2018 flyttade till Leksand för att inleda sina studier på hockeygymnasiet. Efter spel i föreningens J18- och J20-lag debuterade Kandergård i SHL-sammanhang under avslutningen av säsongen 2019/2020 då han representerade föreningens representationslag i två matcher under våren.

Trots detta var det nog få som hade räknat med att Kandergård skulle ta en ordinarie plats i herrlaget inför säsongen 2020/2021, men efter att ha fått chansen under försäsongen slog han sig in i truppen och gjorde totalt under säsongen 46 matcher i SHL med slutspelet inkluderat. Under dessa stod Kandergård för två mål. Det nyskrivna rookieavtalet med Jesper Kandergård gäller över den kommande säsongen, 2021/2022.

Jesper Kandergård om att förlänga med Leksands IF:
-Det känns väldigt kul och inspirerande att skriva sitt första rookiekontrakt med en sådan fin förening som Leksands IF. Det var något jag siktade på när jag flyttade till Leksand och jag känner mig stolt över att ha lyckats med det delmålet. Denna säsong har varit väldigt rolig och lärorik för mig att vara med på. Jag tycker vi som lag har gjort det riktigt bra och verkligen spelat en fin ishockey med mycket puckinnehav.

-Jag själv tycker att jag växt in i SHL-spelet mer och mer under säsongens gång och ser fram emot att ta ytligare kliv i min utveckling under nästa säsong. Jag ser även fram emot att vara med på den resa som vi påbörjade den gångna säsongen och fortsätta etablera Leksand som en toppklubb inom svensk ishockey!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Jesper Kandergård:
-Några av Kandergårds styrkor är hans intensitet, karaktär i sin träning och att han alltid är "på jobbet”, men det finns mer att hämta i honom. Han har ett bra skott, bra blick för spelet och en stark skridskoåkning. Vi är väldigt glada att Kandis vill fortsätta utveckla sig tillsammans med Leksands IF.

Isak Rosén

Isak Rosén är visserligen född i Stockholm, men är uppvuxen i Leksand och har Leksands IF som moderklubb. Inom föreningen gjorde Rosén sig tidigt känd som en stor talang, och han debuterade i J18-laget redan som U15-spelare. Efter att ha stått för 35 poäng på 38 matcher i J20 SuperElit redan som förstaårsjunior fick Rosén även göra ett framträdande i herrlaget säsongen 2019/2020. Under den nyligen avslutade säsongen hann Rosén spela 12 matcher i J20 med ett facit på 12 poäng innan serien avslutades på grund av den rådande coronapandemin. I seniorsammanhang gjorde Rosén 22 SHL-matcher och stod under dessa för ett assistpoäng.

På den internationella scenen har Isak Rosén representerat Sverige i U16-, U17- och U18-landslaget, och han befinner sig i skrivande stund på amerikansk mark där han för närvarande spelar U18-VM med Småkronorna. Det nyskrivna rookieavtalet med Isak Rosén gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Isak Rosén om att förlänga med Leksands IF:
-Det känns riktigt kul att få möjligheten att skriva på för två nya år med Leksands IF. I och med att jag är från Leksand har det alltid varit en dröm att få spela i a-laget inför Leksands fantastiska supportrar. Jag är väldigt taggad inför den kommande säsongen och ser fram emot att vara med och slåss om en ordinarie plats. Jag tycker det är något väldigt bra på gång i föreningen och laget efter den gångna säsongen vilket känns extra roligt!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Jesper Kandergård:
-Isak har alla verktyg i sin låda. Med verktyg menar jag spelsinnet, klubbtekniken, kreativiteten och skridskoåkningen. Lägg därtill en härlig karaktär som har en ljus framtid framför sig. Det känns väldigt kul att Isak vill vara en del av Leksands IF och finnas med på den resa vi är inne på.

Här kan du se en översikt över kontraktsläget i herrlaget

Richard Brasar