Anton Karlsson efter segern mot VIK
Publicerad: 2019-03-16
Lördagens hemmamatch mot Västerviks IK slutade med tre poäng efter att Leksand vunnit med 4-1. En av målskyttarna i matchen var Anton Karlsson som med ett distinkt handledsskott gjorde sitt första mål i Slutspelsserien.

De två första perioderna i matchen var klart Leksands, och hemmalaget hade god kontroll över matchbilden. Man kunde även gå ifrån till 3-0 efter de två inledande perioderna efter mål av Mattias Karlsson, Linus Persson och Anton Karlsson. Den tredje perioden blev dock något svalare från hemmalaget och matchbilden jämnade ut sig. Efter 60 spelade perioder blev slutresultatet 4-1 efter att David Rundqvist fastställt slutresultatet i tom bur i slutminuten.

Anton Karlsson blev alltså en av målskyttarna i matchen med sitt första mål i slutspelet. Han ser tillbaka på en stabil insats från Leksands sida.
-Jag tycker att vi genomför de första 40 minuterna bra. I den sista perioden blir vi lite mer avvaktande. Tyvärr släpper vi ett mål där också, men annars tycker jag ändå att vi stänger matchen bra i slutet vilket är bra för lagmoralen, säger Anton Karlsson.

Bättre insats från Karlsson enligt honom själv
Leksands tredje mål i matchen kom alltså från Anton Karlssons klubba. Målet, och poängen, var hans första i slutspelsserien. I grundserien stod Karlsson för 21 poäng (11+10) på 49 matcher, och såväl formen som det hårda arbetet har följt med in i slutspelet.
-Jag fick en bra passning av "Gunnar" och försökte skjuta så snabbt som möjligt. Den satte ganska bra. Jag vill försöka spela med så mycket energi jag kan i det stora hela och sprida energin till laget. Det funkade bra idag och jag tycker att min insats idag var mycket bättre än i torsdags, säger Anton Karlsson om kvällens mål och insats.

Återhämtning och nya utmaningar väntar
På måndag spelar Leksand sin fjärde match i Slutspelsserien då man reser till Blekinge för bortamatch mot Karlskrona HK. För Karlskronas del är chansen till fortsatt kval borta, vilket i sig blir en situation att hantera. För Leksands del gäller dock fokus på den egna uppgiften, och inte minst att återhämta sig så snabbt det går.
-Det blir många matcher på kort tid och det gäller att återhämta sig så snabbt som möjligt. Vi får ladda om allihopa för en bra resa till Karlskrona. I det här skedet av säsongen är det mest mat, sova och hockey som gäller. Sedan umgås med familjen så klart. Nu ikväll är det bara att komma hem och somna så fort som möjligt, avslutar Anton Karlsson.

Richard Brasar