Alva summerar landslagsveckan
Publicerad: 2018-05-29
Damlaget
Under den gångna veckan genomfördes damernas Russincamp 1, för U18-spelare och U22-spelare, i Norrtälje. – Roliga, givande och fullspäckade dagar, summerar forwarden Alva Johnsson, som tillsammans med klubbkompisen Wilma Johansson representerade Leksands IF på campen.

Alva och Wilma ingick i U22-truppen, som leddes av Damkronornas huvudcoach Ylva Martinsen.
– U22-gruppen är ny för i år faktiskt. Det brukar vara U20, men nu har man helt enkelt gjort ett lite bredare urval för att se på spelare som kanske ligger på gränsen till Damkronorna, förklarar Alva.

Landslagsveckan inleddes på onsdagen med en gemensam lunch.
– Och sen var det bara att byta om och göra sig redo för tester. Vi gjorde flera olika, som styrketest, hopptest, konditionstest och så vidare. Det test som gick bäst för mig var nog jojotestet, ett slags beeptest på i, där man helt enkelt åker fram och tillbaka tills man ramlar ihop, typ, haha. Mycket start och stopp och väldigt hockeylikt är det.

Campen innehöll även fyra träningsmatcher, dels U18 mot U22, men också med mixade lag. – Jämna och bra matcher, tycker jag, och jätteroligt att vara på is, menar Alva, som i en av matcherna spelade i samma kedja som Wilma Johansson och den tidigare leksingen Hanna Sköld.
– Ja, det blev en liten Leksandskedja där, så det var kul. Vi spelade bra ihop tycker jag.

Hur kändes formen?

– Bra, faktiskt. Det är alltid roligt att komma iväg på såna här samlingar och kunna jämföra sig lite och se ungefär var man ligger. Det kändes bra tycker jag, det är väldigt hög nivå på alla som är där. Det är tuff konkurrens och verkligen en ära att få vara med, menar Alva, som nu är hemma i Leksand igen.
Nu väntar en tid med fortsatt hårdträning och… dubbla studenter.
– Jag ska åka hem till Stockholm och vara med när min gamla klass tar studenten i morgon, och sen nästa vecka tar jag själv studenten här i Leksand. Det känns lite overkligt, men jättekul, så klart.

På träningsfronten väntar fortsatt hårdträning.
– Uffe kör hårt med oss, och det är jättebra. Framförallt kör vi väldigt varierande träning, han är mycket för det här med allround-träning, säger Alva och berättar bland annat om löpning i slalombacken, innebandy och simning.
– Just simningen är något som jag inte har kört i någon annan klubb faktiskt, men jag tycker att det är bra. Det är skonsamt för kroppen, och man får använda muskler som man kanske inte använder annars. Nu börjar vi få in tekniken också, och efter två timmar i vattnet är man ganska slut. Jag måste säga att farten på allt vi gör är riktigt bra, det är jättekul.

Någon som sticker ut?

– Det är ju väldigt roligt att det kommer upp juniorer som gör det jättebra. Backen Linn Lindblom till exempel. Hon stack ut redan i slutet av förra säsongen och har gjort det jättebra nu med, det är roligt att se.

Elin Broman