Förlust mot Växjö
Publicerad: 2020-10-08
En målsnål match mellan Leksand och Växjö slutade med att gästerna fick med sig alla tre poäng då Leksand inte lyckades få hål på Erik Källgren.

Den första perioden var relativt jämn där Leksand var snäppet bättre och hade ett litet spelövertag sett över tjugo minuter. Båda lagen skapade ett par chanser var i powerplay som kunde ha slutat med en puck i nätmaskorna, men inget mål gjordes då målvakterna höll tätt. Periodens höjdpunkt stod August Berg för när han sånär fick in pucken efter en fin soloräd, men 0–0 höll sig till pausvila.

Växjö kom ut betydligt bättre i början av den andra perioden och tog också ledningen efter bara två minuters spel. Några minuter efter målet var Daniel Olsson-Trkulja mycket nära att få in pucken från nära håll för en kvittering, men oturligt nog så tog pucken i stolpen och lade sig precis framför mållinjen. Med en och en halv minut kvar av mellanakten så ökade gästerna på sin ledning då ett pucktapp i mittzon ledde till ett baklängesmål och 0–2 på tavlan.

Den tredje perioden var under långa stunder avslagen och det hände inte mycket på isen trots att Leksand behövde hämta in ett tvåmålsunderläge. Bästa chansen för perioden stod Fredrik Forsberg för när han i numerärt underläge var mycket nära att få in pucken bakom Erik Källgren. Med drygt tre minuter kvar av ordinarie tid valde Leksand att spela med sex utespelare, men det ville sig inte ikväll och matchen slutade 0–2.

På lördag står bortamatch mot Linköping på scehmat.

Arvid Yngvesson