Brage är uppvärmd
Publicerad: 2018-09-28
”I morgon avgör Porsberger”. Det säger målvakten Axel Brage inför bortamötet med Modo lördagkväll.

Axel kom till Leksand inför den här säsongen och han trivs verkligen bra.
– Det är en härlig by. Eller ska jag säga stad? säger Axel glatt.
Han gillar de trevliga människorna och tycker att lagkompisarna är bra. Vad säger han då om säsongsinledningen?
– Resultaten har väl varit bra. Jag tycker att det är starkt att vinna fast spelet inte varit på topp hela tiden. Det är en trygghet att veta att vi kan vinna ändå, säger Axel.
Men han är väl medveten om att han och laget inte får bli bekväma. Att de måste jobba med det som behöver utvecklas.

Okej inledning

Leksand har hittills tagit sju poäng på tre matcher vilket ger laget en andraplats i tabellen. Axel har vaktat målet dessa matcher. Hur ser han på sin egen insats?
– Det har känts bra. Jag har fått mycket hjälp av backarna, säger Axel lugnt.
Han verkar vara typen som tar saker med ro. Inte ens att släppa in två mål de första två minuterna mot Karlskoga stressade upp honom nämnvärt.
– Visst är det halvjobbigt, men det gäller att släppa det fort, förklarar tjugonioåringen.
Han har fått beröm av sina lagkompisar för insatsen hittills.
– Jonas och jag måste steppa upp och göra avgörande räddningar, särskilt om vi i laget inte spelar som bäst, menar Axel och hänvisar till målvaktskollegan Jonas Arntzen.

Är det tjusningen med att vara målvakt? Att man kan vara så avgörande?
– Jo, så är det nog. Antingen blir man hyllad eller så är allt åt helvete. Det kan vända fort åt båda hållen, säger Axel.
Han tror att alla målvakter får jobba lite mer på den mentala biten än vad en utespelare behöver.
– Det är ju ett annat fokus på oss.

Vad gör du innan en match för att ladda upp?
– Jag ser till att jag är ordentligt varm så att det inte blir några skador. Och visst har jag lite koll på motståndaren, men mest handlar det om att fokusera på sin egen insats.

Dags för Örnsköldsvik

Laget åker alltså upp till Fjällräven Center för att möta Modo på lördagskvällen. Laget från Ångermanland ligger femma i tabellen med två vinster och en förlust. – Det ska bli kul! De är tippade att vara ett topplag och de har inlett bra, säger Axel.
Så är det en större utmaning att möta Modo än ett bottentippat lag borta?
– Alla matcher är roliga och vi har ju sett nu att det inte finns några lätta matcher. Men det kanske kommer mer folk i Örnsköldsvik och det är kul, säger Axel.
Och han är säker på att forwarden Johan Porsberger avgör.
– Jag tror att det kommer att lossna för honom i morn, avslutar Axel

Katharina Dalmalm