Möt hockeydomare Daniel Winge
Publicerad: 2015-02-05

Daniel Winge från Leksand är huvuddomare i Hockeyallsvenskan och SHL. Han berättar varför han valt att ägna så stor del av sin tid åt just domaryrket.
– Jag vill vara en del av den underbara sport som hockey är.

Daniel har växt upp i Leksand och spelade hockey i Leksand. I fjortonårsåldern hoppade han på några domarkurser. Något han aldrig ångrat.
 – Jag halkade in på det när jag själv spelade. När jag inte längre platsade som spelare så hade jag något att falla tillbaka på.

25 år av dömande
Daniel har hunnit med 25 år i domarbranschen. Större delen av tiden (21 år) som linjedomare i Hockeyallsvenskan och SHL.
– För fyra år sedan bestämde jag mig för att bli huvuddomare. Det är samma kurser, men den största skillnaden är att det är tuffare beslut som ska tas. Jag har dömt mest i Hockeyallsvenskan och sex matcher i SHL.
Han erkänner att han som linjeman ibland tyckte att det verkade lätt att vara huvuddomare.
– Men nu vet jag bättre! Det som kan verka vara en billig utvisning från sidan av, ska beslutas på nån tiondels sekund.
Det kan vara tufft att hinna se allt och alltid vara i rätt position på isen, menar Daniel.
– En del av mina arbetskamrater säger att det ”kan väl inte vara så svårt” men testa själv att åka skridskor samtidigt, istället för att bara sitta still på läktaren, säger han med ett skratt.
Arbetskamraterna har han på Ejendals i Leksand där han har sitt ”riktiga” jobb.

Vad skiljer Hockeyallsvenskan och SHL mest?
– I SHL måste man vara mer säker eftersom man SKA vara i rätt position för att se vad som ska dömas. Du kan diskutera med din kollega som tycker att det såg ut som en billig utvisning från hans håll. Och själv tycker du att den är självklar. I Hockeyallsvenskan måste du åka mycket mer skridskor. Och ibland gå mer på känslan och chansa lite. Visst är det svårare att vara ensam, men du har bra hjälp av linjemännen.

Är det inte frustrerande att inte ha samma tillgång till repriser som publiken?
– Jo, ibland. Om jag gjort ett misstag och kanske bett spelaren om ursäkt för det. Och så drar de upp sekvensen på jumbotronen. Då är det lätt att få x antal tusen emot sig. Vi får titta på jumbotronen om det rör sig om större händelser som ”checking to the head”. Men inte för en hakning eller så.

Negativa skriverier
Att klaga på domaren har nog alla gjort och Daniel erkänner att till och med han kan göra det när han ser andra sporter än hockey. Han berättar att han avstår från att läsa det mesta som skrivs, men självklart vet han om att särskilt nätet kan vara en tuff plats. Vad driver honom att fortsätta med ett så utsatt jobb?
– Jag har fått frågan förr, vad är det som ger en kick att vara domare. Jag tror att det är tanken på att någon gång göra den perfekta matchen! Utan ett enda misstag och där alla parter är nöjda efteråt. Men det har inte hänt ännu, men jag vill komma så nära som möjligt, säger Daniel med ett skratt.

Hur ska en bra lagkapten vara?
– Han ska veta om NÄR han ska prata med domaren. Och inte prata i affekt utan lugnt och sansat. Idag är de flesta kaptenerna riktigt bra.
Daniel berättar att de i Hockeyallsvenskan kommit överens om att domarna inte ska prata med tränarna i båsen så mycket. Istället ska kommunikationen gå via lagkaptenerna.
– Alla tycker att det blivit bättre och att kaptenerna får mer ansvar. Så det har fallit väl ut.

Daniel i SHL-debuten 21 oktober 2014. Växjö-Linköping möttes.

Är det någon arena som är särskilt tuff att döma i?
– Du menar med publiktryck och så, eller hur? Jo, i Karlskoga blir det ofta en speciell stämning, men jag triggas av det och tycker att det är skoj. De vill nog skapa ett organiserat kaos och sätta både motspelare och domare ur balans.

Hockey ska vara underhållande
Att vara med och skapa ett bra underhållningsvärde för publiken i de matcher han dömer. En stor orsak till Daniels passion för yrket.
– Vi vill absolut inte förstöra matcherna, vad än folk tror, säger han allvarligt. Daniel nämner här hur viktigt det är att nya direktiv kommuniceras ut till publik och spelare. Ibland vore det bra med en filmsekvens på jumbotronen före match. Som i fallet med de hårdare bedömningarna av ”delaying the game”.
– Vem vill se åtta spelare i ett hörn med pucken fastlåst? Vi kan inte blåsa för blockering, så det här ska förhoppningsvis ge roligare hockey. Och om Leksand ligger under, visst vill du att pucken ska vara fri, så att ni har en chans att göra mål?

Avslutningsvis, får vi se dig döma Leksand snart?
– Nej, jag kommer ju härifrån.

Katharina Dalmalm