Leksand värvar Tobias Ekberg från Östersund - lånas ut till IK Oskarshamn.
Publicerad: 2016-05-09

Leksands IF har skrivit kontrakt med leksandsbekante backen Tobias Ekberg. Tobias har gått hockeygymnasium i Leksand och hade senast ett sommarkontrakt med a-laget sommaren 2014. Tobias kommer senast från spel med Östersund i division 1. Kontraktet med LIF är skrivet på en säsong men från och med i dag så kommer Tobias att lånas ut till allsvenska Oskarshamn.

Leksands IF lånar även ut Simon Norberg till Oskarshamn. Simon och Tobias ansluter till lagets träning redan idag och kommer börja sina säsonger i hockeyallsvenskan till hösten.

Mikael Karlberg kommenterar:
-Tobias är en back som vi haft koll på ända sedan han lämnade föreningen för snart två år sedan. Han har utvecklats riktigt bra uppe i Östersund och han var tänkt som en allsvensk back hos oss. Nu när vi lyckades ta steget upp redan i år så känner vi att det är för stort steg att gå direkt från div 1 till SHL och att han får fortsätta utvecklas i Oskarshamn känns som en bra lösning för alla parter, avslutar Karlberg om Tobias Ekberg.

Vi har även hittat en bra lösning för Simon Norberg med Oskarshamn. Han behöver speltid för att ta nya steg i utvecklingen och vi har en riktigt bra dialog och känsla tillsammans med IKO och Simon.

Claes Thirus