Filip Cederqvist till Buffalo Sabres
Publicerad: 2022-06-14
Filip Cederqvist värvades till Leksands IF i slutet av april, men nu står det klart att Cederqvist fortsätter sin resa vidare över Atlanten då han signerat ett tvåårigt ingångsavtal med NHL-organisationen Buffalo Sabres.

Filip Cederqvist värvades till Leksands IF i slutet av april tidigare i år, då han anslöt från Djurgårdens IF. I Djurgården hade Cederqvist stått för en riktigt fin säsong, och förhoppningarna på den Skarafostrade 21-åringen var stora i leksandsleden, men det står nu klart att Cederqvist istället för att ikläda sig den vitblåa tröjan till vintern istället hamnar på Nordamerikank mark.

Under fredagskvällen meddelade nämligen NHL-klubben Buffalo Sabres att man skrivit ett tvåårsavtal med Filip Cederqvist. Detta innebär att Cederqvist nu blir tjänstledig från det återstående avtalsåret med Leksands IF, och skulle han välja att återvända till spel i Europa gäller det ursprungliga avtalet med Leksands IF återigen.

Richard Brasar