Tänk till innan du handlar
Publicerad: 2021-06-10
LIF
Det är många som vill visa sitt stöd till föreningen genom att köpa blåvita souvenirer. Men det gäller att tänka till lite innan man handlar. – Det finns ju de som försöker använda vårt varumärke utan lov och det är inte bra, säger klubbdirektör Andreas Hedbom.

Att Leksands IF är ett av de mest välkända klubbarna i sportsverige är ingen nyhet. Med det följer många supportrar och stor uppmärksamhet kring det som händer i och omkring föreningens lag. Och så klart: ett stort intresse för blåvita souvenirer.
– Vi är glada och tacksamma att så många vill visa att de stödjer oss, säger klubbdirektör Andreas Hedbom.
Men med den stora populariteten dyker det också upp en del problem. Det finns folk som ser att här finns det en möjlighet att göra sig en hacka och tjäna pengar.
– Det är ett problem som har funnits ett tag. För något år sedan var vi tvungna att gå ut på hemsidan och förtydliga att vi egentligen inte står bakom någon annan försäljning än den på officiella marknadsplatser eller genom officiella samarbetspartners.

Man behöver dock inte googla särskilt länge för att hitta reklam för tröjor och munkjackor som använder sig av välkända fraser som ”Leksing tills jag dör” och annat. Det går lika snabbt att konstatera att här finns det inga som helst kopplingar till föreningen. Genom åren har det dykt upp mängder med liknande erbjudande: allt från mopedhjälmar och brevlådor till kläder med Leksandanknytning, Här är budskapet från föreningen enkelt: Handla inte på sådana ställen.
– Vi stöter på det här då och då. Det är tråkigt. Det egna varumärket är det heligaste man har och då vill vi ju ha koll på hur det används.
Det blir en lite svårare avvägning när det kommer till mer hemslöjdade souvenirer. Sådana ligger ofta ute till försäljning i de många blåvita supportergrupperna som finns på Facebook. Här finns det ett tydligt budskap: alla som vill sälja souvenirer med anknytning till Leksands IF bör kontakta föreningen innan man drar igång.
– Vi får många frågor: allt från företag, föreningar och från UF-företag som drivs av gymnasieungdomar. Vi överväger och diskuterar igenom och sedan säger vi ja eller nej. Det finns ingen klar och tydlig gräns när den typen av försäljning går över gränsen menar Andreas Hedbom, men tycker de är bra om man gör en extra koll.
– Om något bara är blått eller vitt är det svårt att säga att det är vårt varumärke. Men utnyttjar man vår förening i sin försäljning så tycker jag att man ska tydliggöra med oss och ha en dialog.

Om man fått ett okej för den typ av försäljning för länge sedan, bör man kolla igen då?
– Ja, men det tycker jag nog. Det kan vara bra att stämma av då och då. Jag tror att tanken är god i många fall, men ibland kanske man inte riktigt tänker sig för. Då är det bättre att fråga.

VARUMÄRKET LEKSANDS IF

Elisabet Wahl