Tysk landslagscenter till Leksands IF
Publicerad: 2022-05-27
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den tyska landslagscentern Bernadette Karpf inför den kommande SDHL-säsongen. Kontraktet med Karpf gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Bernadette Karpf kommer ursprungligen från tyska Landshut där hon även spelade i EV Landshut under sin tid som ungdomsspelare. Under sina sista år som ungdomsspelare kombinerade Karpf spel i moderklubben Landshut med spel i ESC Planegg i den tyska damligan. I ESC Planegg har Karpf kommit att bli en stor spelare med hela tio säsonger i klubbens representationslag. Inför säsongen 2019/2020 blev det dock dags för Karpf att lämna klubben för spel i ligakonkurrenten ERC Ingolstadt där hon stått för poängstarka säsonger under de tre senaste åren.

På den internationella scenen har Bernadette Karpf spelat tre J18-VM samt fem senior-VM för Tyskland, och även varit en del av landslagstruppen i kvalturneringarna till OS.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Bernadette Karpf ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Bernadette Karpf om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad att få komma till Leksands IF och bli en del av laget. Det är en spännande utmaning för mig att spela på högsta nivån i SDHL och jar är glad att få chansen att utvecklas ytterligare. Jag skulle beskriva mig själv som en snabb spelare med bra blick för spelet. Jag jobbar hårt och är en center med bra defensiv. Jag hoppas att laget kan dra nytta av min erfarenhet från internationell hockey, men även mig som person.

-Leksands IF erbjuder bra möjligheter till utveckling och sätter ett högt värde i just att ta vara på spelarnas potential. Som lag gäller det att ta vara på de förutsättningarna, komma samman och leverera resultat på isen. Gör vi det kommer vi att få en fin säsong. Jag har pratat med en del spelare som varit i Leksand, men jag vet inte så mycket om byn än. Det blir det dock ändring på snart, och jag ser fram emot att få komma på plats.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Bernadette Karpf:
-Bernadette har internationell erfarenhet från det tyska landslaget och vi fastnade för både hennes spel och karaktär. Bernadette är en bra person med ledarskapskvalitéer som kommer passa bra in i vår grupp. Hon vill lyfta sitt offensiva spel till nästa nivå vilket vi tror och hoppas att vi kommer hjälpa henne att göra hos oss i Leksands IF. Vi hälsar Bernadette välkommen och ser fram emot möjligheten att jobba med henne under den kommande säsongen.

Richard Brasar