Camper gör mål på Luleå igen
Publicerad: 2022-12-08
Förra gången Leksand mötte Luleå gjorde Carter Camper ett äkta hattrick. Idag blev det ett mål och en assist i bortasegern i Norrbotten. – Jag vill ju gärna bidra, särskilt när vi som lag har det kämpigt.

Efter fyra förluster blev det en viktig och efterlängtad vinst mot Luleå. Ett lag som Carter Camper fruktat under sina tidigare säsonger i Leksand.
– Det brukar vara en mycket svår bortamatch. De har en bra hockeykultur och jobbar hårt. Men i år har det funkat bra, säger amerikanen glatt.
Trettiofyraåringen inledde målskyttet ikväll på en retur från backen Patrik Norén.
– Vi hade ett bra läge innan så jag var lite irriterad över att pucken inte gick in då. Så det var fint när Norre sköt och jag kunde göra mål när pucken studsade ut.

Elvenes matchvinnare

Luleå kvitterade, men det var Leksands kväll. En dryg minut senare gör Lucas Elvenes 2-1 där Carter och Marek Hrivík assisterar. Backen Jonas Ahnelöv hade också förtjänat en assistpoäng eftersom han bröt Luleås uppspel.
– Det blir ett bra resultat, säger Carter om det matchavgörande målet.

Vem tycker du var bäst i kväll?
– Lucky! Vi kallar Elvenes det, säger Carter med ett skratt när leksandsif.se undrar vem det är.
– Han täcker skott och spelar bra hela matchen.

Marek fick utgå

Carter inledde i en kedja med Marek Hrivík och Lucas Elvenes. Efter första perioden utgick Marek på grund av en skada och Kalle Östman fick spela center i linan i stället.
– Mina första två säsonger spelade jag nästan hela tiden med samma kedjekompisar. I år har det varierat mycket. Så det var kul att Marek var tillbaka, men olyckligt att han fick kliva av, säger Carter som berömmer ersättaren Östman.
– Kalle är en smart spelare.

Bra med roadtrip

På lördag spelar Leksand borta mot Timrå, så det blir en roadtrip för Dalalaget. Något som Carter gillar och som han är van vid från sina år i nordamerikansk hockey.
– Jag tycker att det ska vara mer såna här resor i SHL. Det finns en del att göra åt schemat. Vi spar pengar för lagen om vi inte behöver flyga tur och retur för bara en match.

Katharina Dalmalm