Hemma hos Josefin Söderberg
Publicerad: 2018-03-07
Damlaget
Hon har byggt en egen hylla, beskriver sin lägenhet som oregelbunden, och på väggen hänger en egenmålad tavla föreställande Henrik Lundqvist. Följ med hem till forwarden som även vikarierat som målvakt - Josefin Söderberg.

21-åriga Josefin växte upp i Göteborg men flyttade till Leksand inför gymnasiet.
– Visst, kommer man från Göteborg så kan ju Leksand kännas väldigt litet, men… jag måste säga att jag trivdes väldigt bra direkt. Jag gillar det mesta med Leksand faktiskt, framförallt landskapet och att det är nära till allt. Sen gillar jag så klart att det är så mycket hockey här överallt, det är en riktig hockeyby.

Josefin har mest gjort sig känd som en hårt jobbande forward med stark fysik, men hon berättar att hon även har fått testa på målvaktandet en del under karriären.
– I mitt förra damlag, Hovås, var jag den enda som inte var puckrädd, så där fick jag hoppa in och stå. Sen har jag stått någon match här i Leksand i division 1 också, och även en match med Hälsinggården i division 2. Jag gillar att stå i mål sådär någon gång ibland, men jag håller mig gärna mest till att vara forward.

Under sin senare tid i Leksand har Josefin bott tillsammans med sambon Viktor i en 75 kvadratmeter stor lägenhet, några hundra meter ifrån Tegera arena.
– Det gick väldigt fort allting när vi flyttade hit. Från att inte ens ha bestämt om vi skulle flytta ihop till att vi hade köpt oss en lägenhet tog det nog två veckor, haha. Men det blev verkligen hur bra som helst. Vi trivs jättebra, och jag kände direkt när jag klev in i den här lägenheten att jag ville bo här, berättar Josefin.

Vad fastande du för?

– Dels läget, men också att lägenheten i sig är väldigt unik. Jag tror inte att det finns en enda rak vägg i hela lägenheten. Där du minst förväntar dig en vägg, där kommer det en. Den är liksom… oregelbunden. Inte konstig, men väldigt speciell.

Lägenheten var nyrenoverad när Josefin och Viktor flyttade in, men om de skulle göra om någonting nu, skulle de vilja måla om i vardagsrummet.
– Och lite annat småfix finns det väl också, men vi känner absolut ingen panik med de sakerna.

Är ni händiga?

– Viktor är utbildad plåtslagare och absolut händig, och jag är väl i alla fall ganska händig jag med. Vi gjorde faktiskt den där hyllan själva, berättar Josefin och pekar på en stor hylla i vardagsrummet, där bland annat datorn finns placerad.
– Vi tyckte att det var svårt att hitta en sån hylla som vi ville ha, plus att alla hyllor vi tittade på var väldigt dyra, så vi kom helt enkelt fram till att göra en egen. Jag gjorde en ritning och sen gjorde vi själva hyllan tillsammans. Det tog oss tre dagar tror jag, och vi kom undan med 1 000 kronor, så det var helt okej.

Hur har ni det med inredningsstilen i övrigt? Kommer ni bra överens?

– Ja, vi har väldigt lika smak faktiskt, så det har inte varit några problem. Vi är dessutom ganska ordningssamma båda två, även om vi inte direkt är i närheten av Emma Lind! Haha. Vi har delat upp städningen väldigt bra, men nu när jag är hemma ganska mycket på dagarna kan det bli att jag plockar lite mer, menar Josefin som studerar till sjuksköterska.
– Mycket av tiden sitter jag hemma och pluggar, så det är skönt faktiskt, och roligt, det känns som att jag har valt rätt. Jag provade att plugga maskinteknik innan, men det var inget för mig.

Vad gör du när du inte pluggar eller spelar hockey?

– Oj, det finns ju inte så mycket annan tid. Jag gillar att måla, även om jag inte har så mycket tid till det nu, berättar Josefin och visar en imponerande tavla föreställande Henrik Lundqvist, som hon målat för några år sedan.
– Han har väl alltid varit lite av en idol, så det är roligt att ha honom på väggen.
Och det finns fler tavlor av stor betydelse hemma hos Josefin.
I vardagsrummet finns en tavla föreställande en karta över Göteborg och i köket hänger en tavla som hon fått av sina föräldrar.
– Jag fick den efter deras bröllopsresa, så den betyder ganska mycket för mig faktiskt. Ett fint minne.

Under tidigare delar av Hemma hos Damlaget har flera av spelarna pekat ut Josefin Söderbergs hem som finast i laget.
Själv säger hon så här:
– Det är bara att tacka och lyfta på hatten. Viktigast är så klart att man trivs själv, men det är ju alltid roligt om fler gillar hur man har det.

Vem har finaste hemmet, enligt dig?

– I laget? Fia (Sofia Engström) eller Empan (Emelie Berlin) skulle jag nog säga. De har fint och en bra stil.

Vem har det… inte så fint?

– Bra fråga, men jag skulle satsa på Denise. Hon kan säkert om hon vill, men jag skulle tro att hon prioriterar annat än inredning. Hon gillar ju att sova till exempel, haha.

Vem i laget skulle få inreda ditt framtida hus?

– Det blir Fia eller Empan då. Och Hanna Lindqvist skulle nog kunna få vara med på ett hörn. Emma Lind skulle få stå för städningen, utan tvekan.

Vilka skulle få bygga huset?

– Oj… Madde Hall och Lina Holm kanske? Jag kan se dem framför mig med bygghjälmar på huvudet. Och Julia också, framtida brandman och allt. De skulle nog göra ett bra jobb.

Vem skulle inte få hjälpa till?

— Ida Nikula! Det skulle bli alldeles för många frågor som segade ner processen, haha. Eller… Nu när jag tänker efter så jobbar ju både Ida Nikula och Wilma Johansson med att sätta ihop hus! Kanske de skulle göra ett ganska bra jobb ändå.

Elin Broman