Premiärmål för Wilde
Publicerad: 2018-09-21
– Det är svårt att sätta ord på det... det var som ett enda stort glädjerus. Det konstaterar målskytten Wilde Bröms efter 2-1 segern i seriepremiären hemma mot Tingsryd.

19-årige Wilde, som har gått hela vägen från Leksands IF:s ungdomslag till föreningens representationslag, satte sitt första mål i HockeyAllsvenskan redan under den gångna säsongen.
Fredagskvällens fullträff var dock den första på hemmais.
– Precis, första hockeyallsvenska målet hemma i Tegera, det känns stort. Jag hade skjutit in mig på samma yta en fyra, fem gånger tidigare i matchen, så det var skönt att den satt till slut, säger Wilde om målet som innebar ställningen 2-0.
Då återstod omkring 17 minuter av den tredje perioden.
– Och tyvärr reducerade Tingsryd några minuter efter mitt mål. Det blev lite onödigt spännande där på slutet, men på det stora hela tycker jag att vi gjorde en bra match. Serien kunde väl inte ha börjat så mycket bättre egentligen.

Hur efterlängtat var det att få åka ut på isen inför hemmafansen och veta att det äntligen var dags för seriepremiär?

– Oj, grymt kul! Jag har verkligen sett fram emot den här dagen och att få spela inför våra fans är verkligen fantastiskt. Det är svårt att beskriva känslan faktiskt, säger Wilde, som utgjorde fjärdekedjan tillsammans med Jesper Ollas och Anton Karlsson.
– Vi hade en bra kväll tycker jag, och skapade mycket hela matchen. Jag hade en stolpe, stolpe ut, i början av matchen till exempel, så det var verkligen tur att jag satte den till slut som sagt.

Wilde utsågs till matchens lirare, men menar ödmjukt att det fanns många lirare den här kvällen.
– Hela laget förtjänar beröm, men ska jag plocka ut någon tycker jag att Axel Brage gjorde det väldigt bra i målet. Han spelade stabilt och räddade oss många gånger.

Matchrapport: Leksand-Tingsryd

Närmast på matchschemat står söndagens bortamatch mot BIK Karlskoga.

Elin Broman