Leksandsbostäder ställer upp i Dalakraft Open
Publicerad: 2021-06-14
Dalakraft Open
Tisdagen den 22 juni spelas det golf i Rättvik och padel i Mora, innan dagen avslutas med gemensam middag på Moskogen i Leksand. Turneringen utgörs av spelare och ledare från Leksands IF, Mora IK, IFK Rättvik samt företagspartners. De insamlade pengarna går till välgörenhet, i år till kvinnojourer i Dalarna. Leksandsbostäder är ett av företagen som har valt att deltaga i den första upplagan av Dalakraft Open.

Anders Eklund, VD på Leksandsbostäder, varför valde ni att vara med på det här initiativet från föreningarna?
– För oss var det väldigt naturligt att vara med, då vi är en samhällsnyttig aktör som bland annat arbetar för skapa trygga boendemiljöer genom att att motverka våld i nära relationer. Kvinnojourer i Dalarna är en viktig aktör som vi gärna stödjer i detta sammahang.

Har ni som aktör på bostadsmarknaden på något sätt märkt av det ökade våldet i hemmen under pandemin?
– Vi kan inte se någon märkbar förändring, men vi tror tyvärr att det finns ett stort mörkertal, inte minst vad media rapporterar kring. Vi har sen flera år varit med i initiativet ”Huskurage”, som är en är en våldspreventiv metod för att förebygga, förhindra och stoppa mäns våld mot kvinnor och våld mot närstående.
(Läs mer om Huskurage i den bifogade faktarutan)

Slutligen, ni valde att ställa upp i padelturneringen med Roger Sund och Fredrik Mark, hur långt kan Leksandsbostäder gå i turneringen?
– Vi hoppas kunna överraska!

Tack för ert deltagande och lycka till!
– Tack själva för ett bra initiativ.

Leksandsbostäder

Leksands IF