Sommarsnack med Frallan
Publicerad: 2020-07-24
Johan Fransson har hittat hem i Leksand och Dalarna, och passar på att njuta av livet samtidigt som han förbereder sig för den nya säsongen som väntar runt timmerknutarna på de rödmålade stugorna. Vi passade på att ta ett sommarsnack med den norrländska backklippan från Kalix.

Johan Fransson har under det senaste året hunnit göra sin första säsong i Leksands IF, köpa hus i byn och nu även fått uppleva sin första sommar på riktigt i sommaridyllen vid Siljans södra strand. Norrlänningen Fransson kommer ursprungligen från Kalix som han gärna pratar gott om, men menar att orterna skiljer sig lite från varandra.

-Förra sommaren hade vi mycket med flytten hit och sådant, så det här har varit första riktiga sommaren i Dalarna. Leksand är jättemysigt och vi trivs väldigt bra här. Det är en trevlig by med vacker natur runt Siljan och många trevliga människor som bor här. Kalix är fint med skärgården och allt som finns där uppe, men största skillnaden är nog alla småbyar som finns här i Leksand. Jag brukar ge mig ut med cykeln eller motorcykeln och har fått se en hel del av bygden i år. Man kommer till nya och helt fantastiska små ställen runt Leksand hela tiden, så det är nog den största skillnaden. Kalix är jättemysigt också, men med färre byar runtomring stan.

Motorcykeln har fått rulla på vägarna

Utanför hockeyn har Johan Fransson, precis som han själv är inne på, sedan länge ett stort intresse för motorcyklar, och då i synnerhet att låta sin egen hoj få sträcka ut på landsvägarna i sommarvärmen.

-Det har blivit en del tid på motorcykeln i sommar. Jag brukar försöka passa på att åka lite när det är fint väder och bara njuta av livet. Jag brukar jämföra det lite med att spela golf. Det är bara du och motorcykeln och man får släppa allt annat. Det är väldigt avkopplande för mig. Jag har åkt lite runt Siljan och gjort någon vända nedåt Borlänge och Falun. Det blir sällan några stora utsvävningar, och jag planerar aldrig rutten utan det blir lite på fri hand så att säga, säger Fransson om sommarens utflykter.

Lärdomar att ta med in i säsongen 20/21

Johan Fransson var ett av de mest uppsnackade nyförvärven i såväl Leksands IF som hela SHL inför den föregående säsongen. Efter en skadedrabbad och knackig inledning av säsongen kom Fransson igång alltmer ju längre säsongen led, och efter jul sågs han som en av Leksands absolut bästa spelare. Själv menar han dock att det finns mer att plocka fram även om det inte var en dålig säsong.

-Jag tycker inte att jag gjorde en dålig säsong ifjol, men det gick lite upp och ner precis som det gjorde för hela laget. Vi hamnade i ett ganska tufft läge tidigt under hösten och då blir det såklart lite skört självförtroende i laget. Det är små marginaler från toppen till botten av SHL, och vi ska ta med oss många nyttiga lärdomar från förra säsongen nu när vi drar igång igen, säger Johan Fransson med tillförsikt inför vad som komma skall.

Säsongsstarten närmar sig

Uppstarten av säsongen 2020/2021 är bara en dryg vecka bort då de flesta av spelarna återigen samlas för att starta uppbyggnaden och resan inför hösten och vintern. Det blir glada återseenden i omklädningsrummet menar Johan Fransson.
-Det har varit en speciell sommar, när allt tog slut så fort i mars. Vi har inte kunnat samlas alla tillsammans, men den största delen av laget har man ändå stött på till och från. Träna måste man ju ändå göra såklart, och jag har tränat mycket själv även tidigare år så den delen är jag van vid, säger Fransson.

-Det ska bli kul att få köra igång ihop med alla igen, och det blir väldigt roligt att få träffa alla och börja lagbygget på riktigt. Det kommer att bli en del frivilliga och individuella ispass innan vi startar med laget fullt ut, och det tror jag är väldigt nyttigt för kroppen att få förbereda sig bra även för den biten, säger Johan Fransson inför uppstarten.

Avslutningsvis, vilken är den bästa sommarpärlan i Leksand?
-Det måste jag nog säga är runt campingen och Siljan. Det finns mycket att göra där. Man kan bada och promenera i lugn och ro i vacker miljö, så det kan jag varmt rekommendera, avslutar Johan Fransson.

Richard Brasar