Två mål av Jon Knuts ledde till SHL
Publicerad: 2016-04-01

Vi är tillbaka! Och Jon Knuts ler med hela ansiktet när han äntligen kommer av isen i Fjällräven Center efter övertidsvinsten mot MODO.
– Det här är helt ofattbart!

Sjunde och avgörande match i direktkvalet. Leksand tog ledning efter drygt halva första perioden. Och det var Jon Knuts som satte pucken bakom Adam Reideborn i MODO:s mål. Hemmalaget dominerade det mesta av spelet och kunde gå till ledning med 3-1 efter två perioder. Skotten var då klara 29-10 och ledningen var inte orättvis.
– Vi sa till varandra att är det något lag som kan fixa det här så är det vi, berättar Jon. Leksandsspelarna menade att om de bara kunde få in en reduceringspuck så skulle MODO bli oroliga.
– Det tog lite längre än vi tänkt oss, i och med utvisningar och sånt.
Men reduceringen kommer efter 13.06 och det är Jon Knuts IGEN!
– Det är kul att vara med och bidra, säger Jon om sin målproduktion. Han har varit en av Leksands viktigaste spelare under våren.
 – Jag har haft en jäkla formtopp den sista tiden. Men jag vill hellre hylla laget än prata om mig.

Spännande slutsekunder
Med 52 sekunder kvar av tredje perioden kvitterar backen Alexander Ytterell till 3-3 och tvingar fram en förlängning. MODO hade tidigare i perioden haft flera lägen att öka på sin ledning.
– Det gäller att ha tur! I playoffserien fick vi de andras resultat med oss och även när vi varit utspelade i serien mot MODO har vi haft turen på vår sida. Du måste ha det för att gå upp!

Jon var säker på vinst
När det blev klart med spel mot MODO visste Jon att Leksand skulle klara det.
 – Ingen annan trodde väl på det här, men jag tänkte att vi fixar det. Jag var ju med förra året och vet hur det är att kvala uppifrån.

Vad är anledningen till att ni vann?
 – Vi har haft en lagkapten i Jonas Frögren som burit det här laget. En ledarstab som varit fantastiska och en målvakt som är fenomenal!

Kort förlängning

Hur dramat slutade ikväll? Brock Montpetit bryter en MODO-passning efter drygt fem minuter och får ett friläge med målvakten. Efter det var det bara blåvitt kaos på både läktare och is.

Katharina Dalmalm