Gunnarsson om matchen i Umeå
Publicerad: 2018-11-06
Trots bra boxplayspel och stabil målvaktsinsats blev det förlust på övertid mot Björklöven. Backen Daniel Gunnarsson var en av många leksingar som hade bra målchanser där pucken inte ville in. – Marginalerna var inte helt på vår sida ikväll.

Björklöven kom till spel med en stark formkurva i ryggen. Leksand hade fyra matcher på sju dagar i bagaget. Så det var hemmalaget som var klart piggast stora delar av kvällen.
– Vi kändes lite trötta. Det har blivit många matcher och mycket resande, menar Daniel som ändå tycker att matchen var jämn.
Att båda lagen hade bra chanser.
– Men de gör det svårt för oss. Och vi måste utnyttja powerplay bättre än vi gör idag, säger Daniel.
Själv hade han ett fint läge i första perioden där pucken tog i kryssribban.

Två självmål

Björklöven tog ledningen i början av tredje perioden genom ett självmål. De bjöd sedan igen när Axel Bergkvists puck prickade en motståndarskridsko innan den gick in. Matchen avgjordes på övertid efter endast tio sekunder.
– Det var ändå starkt av oss att ta en poäng. Löven har spelat bra på slutet.

Vad säger du om försvarsspelet idag?
– Det var helt okej och vi hade bra boxplay. Det har vi haft under en längre tid. Vi pratade en del innan matchen om att de gärna slänger in puckar på mål. Och att vi skulle vara starka runt vår egen kasse, säger Daniel.
Han lyfter fram målvakten Axel Brage som lagets bäste spelare ikväll.

Bra inledning på säsongen

Tjugosexåringen från Köping spelade juniorhockey med Leksand från 2008 till 2011. Efter det blev det spel i SHL med bland andra Luleå och Karlskrona. Så det är ingen junior som återvänt till Leksand.
– Det är klart man vuxit upp. Både på och utanför isen. Och jag försöker ta större ansvar, berättar Daniel. Med sina 194 cm är han längst i laget, men det betyder inte att han ser sig själv som enbart en defensiv back. Han har hunnit med sju poäng hittills i år och vill hjälpa laget även offensivt.
– Jag vill sätta upp forwards i bra lägen och gå fram när det funkar. Daniel tycker att han fått stort förtroende från tränarna och att det är viktigt för honom att leva upp till det.
– Det känns bra. Jag får spela både powerplay och boxplay, säger backen som är starkt bidragande till Leksands placering i tabellen.

Spelade med O´Connor

De senaste matcherna har han spelat med Lucas Nordsäter eftersom Ben O´Connor flyttade tillbaks till England.
– Det kom lite som en chock. Ben och jag hade spelat ihop oss och det fungerade bra, säger Daniel som tycker att han och Lucas blir bättre och bättre som backpar för varje match.
I kvällens match fick de se backkollegan Hugo Enock få en puck i ansiktet, med ett antal stygn till följd.
– Det var starkt av honom att komma ut och spela igen efter den smällen, tycker Daniel.

Vad ska du göra under ert speluppehåll?
– Först väntar en lång bussresa hem. Sen blir det skönt med två dagar ledigt innan vi kör igång med hårdare träning. Det blir bra att få tänka på något annat än hockey,säger Daniel.

Katharina Dalmalm