Zacke efter förlusten mot Skellefteå
Publicerad: 2021-11-20
Leksand fick sota för sina missade målchanser när man föll mot Skellefteå under lördagseftermiddagen. Lagkaptenen Patrik Zackrisson menar dock att det spelmässigt var ett fall framåt jämfört med de senaste matcherna.

Som helhet var det en betydligt bättre match från herrlaget i dagens match jämfört med insatserna mot Brynäs och KAC Klagenfurt tidigare under veckan. Patrik Zackrisson ser efter matchen ljuspunkterna att ta med sig, även om missnöjet över resultatet givetvis är stort.

-Det är otroligt surt att vi inte får några poäng med oss idag. Vi studsar ändå tillbaka på ett bra sätt och gör en betydligt bättre insats än i de senaste matcherna. Det är på det här sättet vi vill spela hockey. Det går heller inte bara att trycka på en knapp och tro att vi ska få utdelning utan det gäller att göra det här jobbet över tid för att vi ska förtjäna framgångarna.

När "Zacke" ombes att utveckla vad som specifikt var bättre i dagens match jämfört med tidigare lyfter han direkt fram inställningen och glöden hos sig själv och sina lagkamrater.

-Vi har farten och kampviljan, och krigar om varje centimeter på isen där ute idag. Vi ger oss in i situationerna på ett mycket bättre sätt. Tidigare har vi varit en halvmeter eller meter fel och legat en halv sekund efter i situationerna, men idag är vi inne på skinnet på motståndet hela tiden. Vi ligger nära och spelar mycket bättre, men som jag var inne på tidigare förtjänar vi inte vinsterna förrän vi gör det här jobbet över tid.

Fortsatt skral utdelning

Det blev bara ett mål framåt för herrlaget i dagens match mot Skellefteå, vilket innebär att man totalt sett under veckan bara lyckats producera just ett mål. Detta på tre matcher. Det saknades dock inte möjligheter till fler mål i dagens match, men fortsätter man på samma sätt kommer utdelningen komma, menar "Zacke".

-Det är surt att vi inte lyckas göra mer än ett mål idag, men fortsätter vi på den här vägen kommer vi att få målen och resultaten med oss. Statistik ljuger aldrig över tid, så det gäller att vi fortsätter ta fram bra insatser varje kväll helt enkelt.

Patrik Zackrisson bildade formation med Carter Camper och Max Véronneau i lördagens match och trion gavs mycket förtroende, vilket även speltiden vittnar om. Zackrisson själv spelade hela 23:55, Camper 22:58 och Max Véronneau hade mest speltid i hela laget med sina 24:33.

-Det kändes helt okej, och vi skapar ganska mycket i vår formation idag tycker jag. Det är frustrerande att vi inte får in chanserna, och det är klart att det grinar emot oss lite så det är en hel del besvikelse över att vi inte får med oss mer.

Ny viktig vecka

För herrlagets del gäller det att ladda om snabbt inför den kommande matchveckan. Först ut är den viktiga returmatchen i åttondelsfinalen mot KAC Klagenfurt där laget har i uppgift att vända ett underläge med 4-0 från den första matchen. Sedermera väntar SHL-matcher mot Linköping och Rögle på bortaplan. Kaptenen är revanschsugen inför vad som komma skall.

-Nu gäller det att få lite vila och sedan käka taggtråd och komma tillbaka med samma inställning och kampvilja som vi hade idag, avslutar Patrik Zackrisson.

Säkra din plats till tisdagens hemmamatch här

Richard Brasar