Karlberg efter matchen i Tingsryd
Publicerad: 2019-01-09
Det blev förlust med tre mål mot fem, men en av leksingarna som ändå svarade för en stark insats var den snart 19-årige forwarden Marcus Karlberg. – Det kändes bra för mig, absolut, men så klart var det jäkligt surt att inte vinna, säger Marcus efter onsdagsmatchen mot Tingsryd.

Marcus Karlberg utgjorde andrakedjan tillsammans med Linus Persson och Oskar Lang, och virvlade i vanlig ordning fram över planen med en härlig fart.
– Det var jätteroligt att spela och jag tycker att vi hade en bra kemi i vår kedja. Det var lite "lika barn leka bäst" eller vad man ska säga, vi är ju ganska lika som spelare alla tre. Linus är väl kanske lite mer av hjärnan, och lägger bra passningar och har en bra bössa. Jag och Langen är väldigt offensiva och skridskostarka båda två, och klarar av att spela i hög fart.

Vem är snabbast egentligen?

– Haha! … äh, Langen får den, säger Marcus, som personligen tycker att han själv har utvecklats mycket under de senaste matcherna.
– Eller jag har fått bättre självförtroende i alla fall, och med det kommer väl nästan automatiskt ett bättre spel. Jag tycker att Roger (Melin) har gjort det väldigt bra sedan han kom in, och man får hela tiden nyttig feedback att ta till sig av. Sen låter han alltid den som är het spela, det gillar jag.

Marcus tycker att hans lags insats i matchen mot Tingsryd, trots förlusten var ett fall framåt, jämfört med måndagens förlust i Västerås.
– Stundtals var spelet bra nu, och jag tycker att vi visade att vi ville mycket. Men samtidigt gjorde vi en del individuella misstag, och i och med att Tingsryd fick en del enkla mål blev det jobbigt mentalt för oss. Jäkligt surt att vi inte vann, det var viktiga poäng som stod på spel.

Hyllar Jesper Ollas

En av spelarna som Marcus Karlberg ändå tycker förtjänar att lyftas fram efter onsdagens match är den assisterande lagkaptenen Jesper Ollas.
– Han gjorde det riktigt bra tycker jag! Jeppe gör nästan aldrig en dålig match, och jag vet inte om folk förstår vad han faktiskt betyder för laget, och inte minst för mig. Jag har spelat med honom nästan hela första halvan av säsongen, och han har verkligen lyft mig, både på och vid sidan av isen. När det har gått tungt är det han som har lyft mig, och många med mig, och han är absolut en av de spelare som jag har lärt mig mest av när det gäller hockeyn och allt runt omkring.

Familjedag

Efter veckans två bortaförluster ser nu Marcus fram emot att komma hem till Tegera arena igen.
Under lördagens familjedag väntar hemmamatch mot BIK Karlskoga, och siktet är givetvis inställt på tre poäng.
– Vi har ju faktiskt inte förlorat hemma med Melin som tränare än, och det ska vi inte göra på lördag heller. Att spela i Tegera, med fansen i ryggen, är nästan som att gå ut och leda med 1-0. Våra fans stöttar oss i alla lägen och nu ska vi ta tre poäng för dem.

Biljetter till den matchen hittar du här!

Elin Broman