Tre poäng mot Rögle
Publicerad: 2019-11-30
Efter en mycket stark tredje period vände Leksand på matchen och vann till slut med 3–2.

Matchen började med att Leksand hade chansen att sätta 1–0 tidigt i matchen då man fick chansen i powerplay, dock utan att få in pucken. Istället så var det Rögle som hade den första pucken i nät efter sju minuters spel, men efter några minuters videogranskning så dömdes målet bort. Därefter så kunde Leksand mycket väl ha tagit ledningen och haft ett bra läge inför kommande perioder, men istället för en hemmaledning så gjorde gästerna 0–1 med bara 19 sekunder kvar av den första perioden.

Knappt åtta minuter in i den andra perioden bröt Leksand äntligen den långa måltorkan då Daniel Gunnarsson vackert skickade in 1–1 i powerplay, vilket även betydde hans första mål för säsongen. Glädjen blev dock kortvarig då Rögle tog tillbaka ledningen 20 sekunder senare, och 1–2 höll sig även perioden ut trots ett par farliga chanser åt båda håll.

Leksand kom ut starkare i tredje perioden och efter fem minuter kom också kvitteringen. Fredrik Forsberg ordnade ett straffslag, och på den efterföljande straffen lade Marek Hrivik in pucken mellan benen på Rögles målvakt. Bara en minut senare fullbordade Jonas Ahnelöv vändningen då han skickade in 3–2 efter en läcker passning från Mattias Ritola. Leksand kontrollerade sedan matchen fram till slutsignal och tog därmed en efterlängtad hemmseger och tre viktiga poäng.

Härnäst väntar hemmamatch mot Oskarshamn på torsdag.

Arvid Yngvesson