Nilsson hoppas på dubbelt firande
Publicerad: 2019-01-22
Backen Mattias Nilsson är tillbaka i spel igen efter skadan, och gjorde en stabil insats under måndagens bortamatch mot Pantern. Nu hoppas han att hans lag avslutar veckans roadtrip med tre poäng i Norrköping. – Sättet vi vände matchen på mot Pantern stärkte oss som lag. Kommer vi upp i samma arbetsinsats igen så tar vi poäng mot Vita Hästen med, säger Mattias inför onsdagens match mot tabelljumbon.

I måndagsmatchen mot Pantern låg leksingarna som bekant under med 0-2 efter två perioders spel. I den tredje perioden vann dock Leksand skotten med 23-0 (!) och reducerade och kvitterade i slutminuterna.
– Riktigt skönt att komma tillbaka som vi gjorde och sedan vinna i förlängningen. Det vi visade upp i den tredje perioden ska vi absolut bygga vidare på, menar Mattias.

Vad tror du främst låg bakom vändningen?

– En väldigt stark moral och att vi aldrig gav upp. Vi höjde oss verkligen efter de två första perioderna, och det var skönt att få utdelning.

Utdelning fick dock inte Mattias Nilsson den gången, trots två riktigt bra lägen.
– Nej, precis, jag borde ha satt dit den åtminstone en gång, men vi får hoppas att det kommer snart, säger den skickliga backen, som gjorde en mycket bra måndagsmatch.
– Det var min andra match efter att ha missat 7-8 matcher på grund av en skada, så med tanke på det kändes det bra tycker jag. Visst finns det saker att jobba på, men det är väldigt roligt att vara tillbaka i alla fall.

I skrivande stund har Mattias och resten av laget avslutat ett träningspass i Malmö. Under eftermiddagen går resan vidare till Norrköping för onsdagens match mot Vita Hästen.
Ett lag som enligt tabellen just nu är sämst i serien.
– Men som man brukar säga, det finns inga dåliga lag. Det är en jämn serie, och jag tycker egentligen att de flesta matcher är ganska lika. Det skiljer inte jättemycket mellan lagen. Det blir dock viktigt att vi fokuserar på vårt eget spel och går in med samma inställning som vi avslutade måndagens match med, säger Mattias, som tror att back-kollegan Calle Själin kan ligga bra till när det gäller att bli matchvinnare.
– Han har varit bra sedan han kom tillbaka, så han kan mycket väl ha en strut i morgon.

Oavsett matchvinnare får Mattias och resten av laget förhoppningsvis fira en härlig seger. En sak som de också får fira är Mattias Nilsson, som fyller 25 år under matchdagen i morgon, onsdag.
– Ja, precis, man kan väl hoppas på dubbelt firande!

Har du tårtan redo?

– Nja, jag får nog bjuda på lite fredagsfika när vi är hemma i Leksand sen i stället. Den som fyller år har en vecka på sig innan det blir böter till lagkassan, så det ska jag nog hinna med.

Elin Broman