Grattis LIF - 99 år!
Publicerad: 2018-08-13
Födelsedag
För 99 år sedan, alltså den 13 augusti 1919, bildades officiellt Leksands Idrottsförening. Med andra ord: Grattis på 99-årsdagen, Leksands IF!

Den viktigaste uppgiften vid starten 1919 var att få till en idrottsplats. Från första början fanns bandy, fotboll, friidrott och gymnastik på programmet.

1937 tog Leksands Idrottsförening upp ishockeyn på programmet. Det hade gått dåligt för bandylaget och det var arbetsamt och dyrt att hålla en stor bandybana i skick under snörika vintrar. Man beslöt att dra sig ur seriespelet i bandy och i stället satsa på ishockeyn.

1938 spelades den första ishockeymatchen i föreningens historia; den 16 januari hemma mot Mora. Leksand vann då med utklassningssiffrorna 11–0!
En härlig start på en minst lika härlig fortsättning med andra ord.

Och med tanke på att föreningen fyller 99 år i år, kan man utan någon större ansträngning räkna ut vad som händer nästa år… Planeringen inför 100-årsjubileet är igång, och vi ser fram emot det som väntar.

//Leksands IF

Läs mer historia här!