Martin Karlsson efter matchen mot Brynäs
Publicerad: 2015-08-21

Det blev förlust med 1-4 i herrarnas första match i Gävle/Daladuellen.  Leksands ende målskytt, forwarden Martin Karlsson, är trots förlusten inte allt för besviken.
– Det var en helt OK match från vår sida.

Trots att Leksand släpper in fyra mål gör laget en bra match försvarsmässigt. Särskilt boxplayspelet ser stabilt ut.
 – Vi har jobbat mycket på försvarsspelet.  Så det kommer mer och mer. Vi har fått träna mycket boxplay i träningsmatcherna, berättar Martin.
 Han tycker att målvakterna och backarna ger laget trygghet. Däremot gillar han inte att de bjuder Brynäs på ett friläge som ger hemmalaget ledningen med 4-0.

Varför har det blivit många utvisningar tror du?
– Nja, jag kan väl tycka att domarna varit lite petiga tidigare. Men idag var det en bra nivå.

Hårt jobb gav mål
Martin bildar kedja med Lars Bryggman och Lucas Ericsson. De hade flera bra chanser i matchen och Martin gillar deras samarbete.
– Vi hittar varandra bättre och bättre. Vi spelar inte så omständligt utan försöker ta pucken mot mål. Vi hade några bra lägen, men det kommer bli bättre i morgon.
Reduceringsmålet var en kombination av hårt arbete framför mål och bra backspel. Drygt tretton minuter in i tredje perioden kom äntligen målet.
– Det var jäkligt skönt att spräcka nollan när vi möter dem i morgon igen. Robin (Jacobsson) får in pucken mot mål och jag vallar in den i mål, säger Martin glatt.

Du har samma energiska spelstil som när du var i Leksand sist?
 – Det är väl jag. Men jag försöker att lugna ner mig lite.
Martin berättar att han försöker hålla sig borta när det blir tjafs.
– Har väl blivit lite äldre, säger han med ett snett leende.

Kul upplevelse

Martin gillar Gävle/Daladuellens koncept. Att det skiljer sig från de vanliga träningsmatcherna.
– Det är roligt med mer publik och det kändes lite mer som seriestämning. Det är bra träning att möta SHL-lag. De har en del spelare som är lite kyligare med pucken och det syns att de varit med förr.
Om Martin är revanschsugen och ser fram emot lördagens match? Absolut.
 – I morn, då jäklar är det vi som har hemmaborg. Det ska bli kul att komma hem och spela inför alla supportrar, avslutar Martin.

Katharina Dalmalm