Furulund inför norrlandsturnén
Publicerad: 2019-11-14
Damlaget
Två högintressanta matcher väntar damerna då man möter Luleå HF på fredagskvällen och MODO Hockey på lördagseftermiddagen, båda på bortaplan. Under torsdagen reste laget norrut, och vi passade på att hugga Andrine Furulund för en pratstund under matstoppet i Umeå på vägen mot Luleå.

SDHL har, precis som SHL och juniorserierna, haft landslagsuppehåll under den föregående veckan. Från Leksands IF dam har hela 10 spelare varit på landslagsuppdrag under uppehållet. En av dessa är Andrine Furulund som representerat Norge, men nu ser hon fram emot nya matcher med Leksands IF.
-Det har varit en bra turné med landslaget där vi vann två av tre matcher. Det har varit roligt att få representera det Norska landslaget och man får ny energi och influenser med sig hem. Det ska bli kul att spela med Leksand igen, det var ju ett tag sedan senast. Det är två viktiga matcher för oss i helgen och vi går in i matcherna efter en bra träningsvecka på hemmaplan. Vi hoppas på minst en seger i helgen, och att vi får en bra start redan mot Luleå på fredagen, säger Andrine Furulund inför helgen.

Viktig poängjakt

I dagsläget är det sex poäng upp ovanför slutspelsstrecket för Leksands del, och närmast ovanför strecket finns en av helgens motståndare i form av MODO Hockey. Det är således viktiga poäng på spel under helgen, inte minst under lördagen.
-Till att börja med möter vi ett topplag i Luleå, åtminstone om man ser till deras lag. Det är som sagt viktiga poäng på spel även mot MODO under lördagen. Vi är ett lag som blivit bättre och bättre under hela säsongen, och vi behöver verkligen även poängen med oss från matcherna nu när vi kommit en bit in i serien, säger Furulund.

Vad blir viktigt spelmässigt i helgens matcher?
-Vi måste vara lite mer deseperata i matcherna och verkligen vara påslagna och redo från start. Det gäller för oss att jobba i 60 fulla minuter och vara effektiva i våra chanser, då kommer poängen att komma, säger Andrine Furulund innan hon och resten av laget rullar vidare för de sista 27 milen mot Norrbottens residensstad.

Richard Brasar