Tre poäng mot Malmö
Publicerad: 2019-11-02
En mycket stark tredje period där tre av målen gjordes grundlade kvällens 4–1-seger borta mot Malmö.

Malmö var det klart bättre laget i den första perioden då de gång på gång sköljde över Leksand med sin intensitet. I och med detta så drabbades Leksand av två utvisningar, men med en riktigt bra Axel Brage i mål höll försvaret tätt i båda 4 mot 5-spelen. I periodens sista spelminut var Daniel Olsson-Trkulja mycket nära att ordna en ledning inför pausvila, men oturligt nog slank pucken precis utanför stolpen.

Andra perioden var betydligt sömnigare och av sämre kvalitet då många av passningarna inte gick fram och studsade över klubborna. Trots detta så var det Leksand som kunde ta ledningen nio minuter in i powerplay då Mattias Ritola stod för en stark insats och spelade fram Thomas Valkvae Olsen som skickade in pucken. Malmö kvitterade dock några minuter därefter då Lars Bryggman slog in en retur i numerärt överläge, och efter 1–1-målet tog hemmalaget över spelet men det oavgjorda resultatet höll sig perioden ut.

I den tredje perioden var Leksand betydligt bättre än de två föregående perioderna och stängde ner Malmö totalt. Sex minuter in gjorde Spencer Abbott 1–2 då han spelades så gott som fri av Mattias Karlsson i powerplay, och efter det var det egentligen Leksand som förde spelet helt och hållet. Med två och en halv minut kvar av ordinarie tid avgjorde Oskar Lang definitivt då han förvaltade ett friläge efter en läcker pass av Johan Fransson. Innan matchen var över hann Thomas Valkvae Olsen även med att göra sitt andra mål för kvällen och fastställa slutresultatet till 1–4, vilket innebär andra bortasegern i rad.

Nu väntar ett nästan två veckors långt uppehåll då kommande match spelas borta mot Linköping den 14 november.

Arvid Yngvesson