Caito vann mot Modo
Publicerad: 2022-09-09
Det blev vinst på övertid för Leksands herrlag i den sista försäsongsmatchen. Backen Matt Caito avgjorde. – Det var skönt med en seger. Särskilt med tanke på den långa bussresan hem.

Matchen spelades i Modos hemmaarena i Örnsköldsvik och slutade 3-4. Leksand hade hoppats avgöra tidigare, men med tanke på allt boxplayspel fick man nog vara glada ändå.
– Vi åkte på flera femminutare, men vi spelade bra i boxplay, säger Matt.
Han tycker att det spelet gav lite extra energi till laget. Något som märktes i tredje perioden.

Det kändes som att ni bestämde er för att vinna matchen där?
– Ja, och vi fick vårt första powerplay och det gav ett viktigt mål, säger amerikanen.
Tilläggas kan att det var Leksands enda numerära överläge mot Modos fyra.

Många utvisningar

Matchen präglades av en hel del bråk och många dubbelutvisningar.
– De hade nog nåt att bevisa, men vi hängde i och vann ändå till sist. Det var mycket känslor. Det gillar jag, säger Matt.
En av Leksands målskyttar, John Quenneville, gjorde ett fantastiskt fint mål till 2-3. Han lurade minst två Modospelare och satte pucken i nät.
– He´s a beast! De kunde inte rå på honom, säger Matt med ett stort leende.
John åkte på en utvisning för att han firade målet lite för tydligt vid Modos bås. Tyvärr lyckades hemmalaget kvittera i sitt powerplay och matchen slutade 3-3 efter full tid.

De unga visade upp sig

På grund av en del skador hade Leksand kallat in juniorer till fjärdekedjan. Arvid Eljas och Hannes Hellberg spelade ihop med backen Alexander Lundqvist. Trion skapade mycket och verkade trivas på isen.
– De kom in i en svår situation och jobbade häcken av sig. De lyste verkligen där ute, säger Matt imponerat.
Han gillar också unge backen Anton Johanssons framfart.
– Vilken skridskoåkning!

Skönt med vinst

Nån minut in i förlängningen spelade Matt med Carter Camper och John ”Q” Qunneville.
– Jag fick en bra passning från Camper och åkte en bit i deras zon. Q skrek att jag skulle fortsätta och jag satte pucken i mål, säger matchvinnaren. Matt är glad att de avslutade försäsonsmatchandet med en vinst.
– Det har varit en bra tid. Vi har tränat väldigt hårt och lagt mycket energi där.

Vem i laget har imponerat mest på dig under försäsongen?
– Kalle (Östman). Han gjorde ett viktigt mål idag. Och han jobbar hårt. Kalle var uppflyttad till förstalinan i dagens match och skötte sig bra där.
– Han har förtjänat att få den chansen, tycker Matt.

Till sist undrar leksandsif.se om Matt ser fram emot att spöa Färjestad i Karlstad nästa lördag.
– Ja! Det kommer bli en fantastisk inramning och en fantastisk match!

Katharina Dalmalm