"Vill visa att jag klarar av det"
Publicerad: 2019-05-29
Daniel Olsson Trkulja kommer närmast från SHL-spel med Linköping, där det under den gångna säsongen främst var fokus på hans defensiva spel. Nu vill den 28-årige forwarden hitta tillbaka till offensiven: – Jag vill bevisa för både mig själv och andra att jag klarar av att vara en producerande spelare i SHL.

Han har Flemingsbergs IF som moderklubb, och spelade juniorhockey i AIK. Efter tre säsonger i division 1 med Kallinge/Ronneby, återvände Daniel till AIK för tre poängstarka säsonger i HockeyAllsvenskan (2014-2017).
De senaste två säsongerna har han spelat SHL-hockey med Linköping.
– Det har varit en bra tid, absolut, men efter den gångna säsongen känner jag mig mest revanschsugen faktiskt. Det var en väldigt annorlunda säsong för min del, då jag för första gången i karriären fick en väldigt defensiv roll. Jag har alltid varit en offensiv spelare, så att ägna större delen av speltiden i boxplay och egen zon var verkligen ovant. Självklart var det bra att få chansen att utveckla mitt defensiva spel, men nu vill jag verkligen tillbaka till offensiven!

Vilken roll vill du ha i laget?

– Jag vill vara en producerande spelare och ta en större roll än vad jag har haft hittills. Jag vill visa att jag klarar av det, menar Daniel, som nu har varit på plats i Leksand i en månad.

Dina första intryck?

– Jag trivs verkligen jättebra. Det är en proffsig förening, en jättebra grupp och ett mysigt ställe att bo på. Visst, jag kommer från Stockholm, men jag har inget emot att bo på en mindre ort. Ute på Leksand Strand, där jag bor, är det otroligt vackert. Dessutom är vi flera ur laget som bor där, så det är perfekt.

Kände du någon i laget sedan tidigare?

– Faktiskt inte, så det var lite speciellt, oftast känner man ju någon i alla fall. Men helt ärligt tog det inte mer än några minuter innan jag hade kommit in i gänget. Det var verkligen inga problem.

Den första tiden i LIF har mestadels präglats av träning.
– Vi har kört på hårt och alla går in till hundra procent, så det är riktigt roligt, menar Daniel, vars lag under onsdagens fyspass hade träningsbesök av skidlandslagets Calle Halfvarsson.
– Jag var inte i hans grupp tyvärr, men jag tror att han skötte sig riktigt bra. Jag vet dock inte om han hade tur eller otur, för det här var nog det tuffaste passet i år, haha.

Efter onsdagens pass väntar nu egen träning resten av veckan. För Daniels del kommer den att bedrivas hemma i Stockholm.
– Utöver träningen har jag väl ingenting direkt planerat, men lite golf kan det nog bli. Jag hade faktiskt ett uppehåll från golfen i 5-7 år, men nu är det roligare än någonsin. Jag tror att jag blev inspirerad nu när Tiger Woods vann The Masters.

Så det är på den nivån du tänkte lägga dig alltså?

– Haha, ja, precis.

Vem är lagets Tiger Woods?

– David Rundqvist, skulle ja tro. Han är en riktigt vass golfare.

Läs även:
Calle Halfvarsson om onsdagens pass