Finbesök på onsdagens fyspass
Publicerad: 2019-05-29
– Jag som trodde att vi skidåkare tränade hårdast... Men det här var nog det tuffaste passet i år! Det konstaterar skidlandslagets Calle Halfvarsson efter onsdagens fyspass med Leksands IF:s herrlag.

– Det var häftigt att se hur hårt de faktiskt kör, och …det känns i benen, så mycket kan jag säga, fortsätter Calle med ett skratt.
– Även om jag är van vid att träna hårt, blir det ju en lite annorlunda typ av träning när man jämför hur skidåkare och hockeyspelare tränar. Det var ett ganska ovant pass för mig, men väldigt roligt och lärorikt. Jag tror att man kan få ut mycket av att utbyta erfarenheter på det här sättet. Om vi bara får det att passa framöver är tanken att jag ska bjuda in laget till ett av mina pass också.

Har LIF i blodet

Calle, som kommer från Sågmyra mellan Leksand och Falun, har varit leksing sedan han var liten.
– Min farfar berättade faktiskt att hans morbror var med och startade hockeysektionen inom föreningen, så jag har Leksands IF i blodet kan man säga. Jag har alltid hejat på Leksand, och var och såg många matcher när jag var yngre.
På senare år har det dock blivit svårare att få till arenabesöken eftersom hockeysäsongen och skidsäsongen till stora delar krockar.
– Hockeyn börjar ju dock lite tidigare än vad vi gör, så jag brukar se till att åka på någon match i början av säsongen. Resten av matcherna följer jag via tv eller dator, oavsett var i världen jag befinner mig, berättar Calle, som ser fram emot en spännande säsong, för såväl egen som Leksands del.
Men först: en massa träning.
– Jag var i väg på första snölägret förra veckan, så nu är det igång på allvar. Det kommer bli några månaders hård träning nu, och det ser jag fram emot.

Mer material från onsdagens träning kommer att visas på LIF-TV i fredagens Halv Ett med Leksands IF

Elin Broman