Förlust mot Örebro
Publicerad: 2020-03-10
Ett decimerat Leksand med flera juniorer i laget orkade inte stå emot Örebro då matchen slutade 4–0.

Den första perioden var relativt jämn med tanke på förutsättningarna som Leksand bar med sig in till matchen med många juniorer i truppen och flera ordinarie spelare borta. Laget spelade jämnt med Örebro och skapade flera chanser att få in pucken, men det var hemmalaget som tog ledningen efter tolv minuters spel när Mathias Bromé gjorde 1–0 på ett friläge. Det resultatet höll sig perioden ut trots att Leksand var mycket nära att få in 1–1 med sekunder kvar av när Mattias Ritola sånär fick in pucken i nät.

I den andra perioden förde Örebro spelet mer och tillbringade en del tid i Leksands defensiva zon. Leksand stod emot bra under stora delar av perioden, men 13 minuter in i mellanakten kom nästa mål för hemmalaget när Robin Salo gjorde 2–0. Jon Knuts hade sedan ett gyllene läge att ta in laget i matchen, men tyvärr tog skottet i stolpen och ut.

Inledningen av den tredje perioden satte spiken i kistan för kvällen när Örebro punkterade mötet. 3–0 kom efter bara 50 sekunder när ett skott oturligt styrde på Martin Karlsson och in, och efter fem minuter ökade hemmalaget på till 4–0 i powerplay. Därefter hände det inte särskilt mycket mer i matchen och resultatet blev alltså 4–0.

På torsdag spelas den sista grundseriematchen i SHL när Leksand tar emot HV71. Säkra din biljett till matchen och hjälp laget bygga på något positivt inför det som komma skall!

Arvid Yngvesson