"Vill förlänga sviten"
Publicerad: 2017-11-07
Lördagens hemmaseger mot Björklöven innebar sjätte raka segern, och Leif Carlsson är alltså fortfarande obesegrad som LIF-tränare. – Både jag och Jens förstår ju att vi kommer att förlora matcher, men självklart vill vi förlänga segersviten så mycket som möjligt, säger Leif inför onsdagens bortamatch mot Troja/Ljungby.

Segern mot Björklöven kom inför fullsatta läktare i Tegera arena.
– Jättekul! Det är sånt där man längtar efter som både spelare, ledare och förening. Och publik med för den delen, menar Leif Carlsson, som alltså ännu inte har upplevt någon förlust som LIF-tränare.
– Precis, det känns bra. Jag tycker att det har vuxit in en mentalitet i gruppen som gör att vi, även om spelet är långt ifrån 100% än så länge, ändå jobbar stenhårt för varandra i alla lägen. Det är väldigt positivt. Jag brukar alltid säga att det kommer att vara ett tvåsiffrigt antal matcher som inte kommer att vinnas med något skönspel, utan snarare med hårt jobb. Och i slutänden spelar det ju ingen roll hur vi har vunnit matcherna, bara att vi har gjort det.

Vill förbättra PP

En viktig detalj i spelet som Leif Carlsson vill förbättra är lagets spel i powerplay.
– Vi har hunnit träna väldigt lite, både när det gäller boxplay och powerplay, men i boxplay tycker jag ändå att vi har gjort det bra. Ser man till powerplay är vi inte alls uppe på den nivå där vi ska vara. Vi måste upp en 15 procent där åtminstone.

Aterius får chansen

Inför onsdagens bortamatch mot Troja finns följande spelare på skadelistan:
– Mattias Nilsson (underkropp), Jesper Ollas (överkropp), och William Wikman (överkropp) följer inte med. Emil Bemström spelar med juniorlandslaget och när det gäller Mattias Ritola är det lite dag till dag som gäller, berättar Leif Carlsson.
– Men vi kommer att plocka med ett par J20-killar i stället, så det blir roligt att se dem visa upp sig. Erik Aterius får chansen, och någon forward till.

Onsdagens hemmalag Troja är det lag som i skrivande stund har tagit minst antal poäng på hemmais, 9 på 8 matcher.
– Men det kommer att bli ännu en tuff match för oss så klart. Vi kommer som vanligt att fokusera mest på vårt eget spel. Troja är nykomling och vi ska vara ett topplag, så visst vill vi vinna matchen, men vi vet också att vi kommer att få jobba hårt för att göra det.

Vad tycker du om HockeyAllsvenskan så här långt?

– Jag tycker att det är samma fart i den här serien som i SHL, men skillnaden är att det är mer stuktur i SHL, det blir lite mer låst där. Här är det mer chanser fram och tillbaka hela tiden. Vi har haft roliga matcher hittills, och framförallt ett fantastiskt stöd på läktaren, både hemma och borta. Jag är jättepositiv.

Elin Broman